vrijdag 30 september 2016

Faxberichten uit Darmstadt

ondankbaar in een
kamikaze vlucht een dank
offer om ’t weten 




Inmiddels in Amsterdam | De opwinding




Gisteren in Amsterdam overleg gehad met Corinne Groot over het project dat ik met wijlen Herman ter Beek in 1972 uitvoerde in het in-out center van de betreurde Michael Cardena (Miguel-Ángel Cárdenas). Het lijkt erop dat één en ander in november in De Appel in een afscheids-tentoonstelling bijeenkomt. Wordt vervolgd. Daarvoor bezocht ik de de tentoonstelling de OPWINDING over de verzamelzucht en dialogen van Rudi Fuchs.





Column | Hans Mellendijk

Daniël Lohues & Louisiana Blues Club | Ja Boeh | 2006

Platzak | Hans Mellendijk | de Gelderlander | edities Achterhoek | 29 september 2016

Het onderzoek van de Tilburgse professor dat de dialectsprekend mens gemiddeld minder zou verdienen doet mij grimlachen. Toch sterk de indruk dat het over de klank van de taal gaat. Het accent. Het onderzoek refereert aan onderzoek in de U.S.A. waaruit blijkt dat iemand die ‘zwart’ klinkt gemiddeld minder verdient dan iemand die als een blanke klinkt. Opeens in een flits het inzicht. Nu begrijp ik de voorliefde van de Nedersaksische plattelander voor de blues. Beginnend met de betreurde nog in Drents-Amerikaans accent zingende Harry Muskee. Die als Cuby and the Blizzards in de jaren 60 de blues in ons bracht. Wat dacht je van ‘Drieteri-je blues’ waarmee Normaal het Nederlandstalige lied openbrak voor een bredere acceptatie van het dialect. Ook pecuniair gezien niet slecht geboerd al ging het door andere zaken langs de ravijnen van bankroet en platzak. Jaren later volgde het wonderkind Daniël Lohues met zijn Ericaanse blues in pure Drentse varianten. Lohues die met Skik zijn eerste cd opnam in de Achterhoekse Bontebrug. Bontebrug tevens de titel van Jonah Falke zijn zedenroman over het volwassen worden van een jonge kunstschilder zwalkend tussen Achterhoek en Amsterdam. Een debuut waarin de tweetaligheid hoogtij viert. De jonge schrijver schildert zijn hoofdpersonen afwisselend in de zogenaamd standaard Nederlandse klankkleur maar als het sentiment met zijn achterland erom vraagt in pure Nedersaksische accenten. Die bij mij als geoefende WALD-spelling lezer soms Twents overkwamen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het gaat om de intentie en elke generatie vindt zijn eigen weg in het noteren van de streektaal dat immers niet op school wordt onderwezen. De weg vinden in het leven lijkt mij ook nu voor de dialect-sprekende generatie niet echt een probleem. Verrassend om te lezen dat de moerstaal nog lang niet platzak is.

Ondertussen in Ulft | Bontebrug


Jonah Falke vertelt over het boek Bontebrug dat hij onlangs uitgebracht heeft. Het boek is zijn schitterende debuut over de clash tussen de provincie en de grote stad. Tijdens Hapje Cultuur wordt Jonah hierover geïnterviewd door Hans Mellendijk en Bert Scheuter. 
Jonah (1991) werd geboren in Ulft en studeerde fine art painting aan ArteZ, Enschede. Hij exposeerde in binnen- en buitenland en maakte als frontman van de band Villa Zeno de plaat Self Made Woman. Hij woont en werkt in Amsterdam, zijn schilderatelier is gelokaliseerd in de Achterhoekse Bontebrug.
Eén keer in de maand op zondag: smakelijke bijeenkomsten in de DRU Cultuurfabriek. In een intieme setting presenteren kunstenaars, musici, schrijvers en vele anderen hun werk. 27 november | van 11:30 - 12:30 uur, entree € 2,50 (inclusief hapje). 

Reserveer hier>