dinsdag 21 mei 2019

Ondertussen in Ulft | Salon des Arts | 2019


Marika Meershoek laat kort maar krachtig weten: l’art pour l’art. Het kunstwerk komt autonoom tot stand en heeft geen morele, didactische of functioneel doel, niet anders dan de kunst zelf.



Rob Muylaert exposeert drie kleinere schalen met decoraties. Deze zijn afgeleid van ‘Shodo’, de zenboeddhistische kalligrafie. Niet in ‘Kaisho’ de klassieke stijl, maar in een lopende en vrije stijl: ‘Gyosho of Sosho’ genoemd. Al het steengoed is reducerend gestookt, 1280 graden (cone 9). Alle glazuren, die in een lange Aziatische traditie staan, maakt Rob zelf.




Anja Sennema toont een verzameling beelden die naar aanleiding van het gedicht ‘Herinnering aan een appel’ van de dichter C. Jellema zijn ontstaan.



Het uitgangspunt bij Hans Sennema is altijd de visuele waarneming. Hans laat een zomerse serie zien met bloemen uit eigen tuin. De waarneming wordt in houtsneden vereenvoudigd en is teruggebracht tot de belangrijkste beeldende aspecten die bepalend zijn het eindresultaat zoals: compositie, vorm, vlak, en kleur in al haar contrasten.

Intussen bij Meander


Aha, eindelijk is daar dan ook een beschouwing in Meander⇲ over de laatste bundel van Pim te Bokkel⇲: DIT EN ALLES EN HEEL HET HEELAL. Lees hier Maurice Broeres recensie⇲ en zie daar⇲ in maart j.l. die van mij. De Vlamingen van de Boekhouding waren sneller : - ). Hoe vliegt de tijd? Overigens het juweeltje De Achterhoekse verzen is ook nog steeds verkrijgbaar bij Uitgeverij Fagus te bestellen of te koop bij de dichter, vertaler of tekenaar.

Zomerfestivals


Hoewel uitbundige concertregistraties een wel hele grote liefde van haar is, vind ze die sfeer, van dat kleine en dat spontane de laatste tijd zeker minstens zo leuk. Dat maakt met name festivals ook zo bijzonder tof.
Ariane van Ginneke⇲ verzamelde in haar portfolio foto's op het thema Festival⇲. En leuk om me daar samen met Jack Weijkamp tegen te komen in de oververhitte Dichterskoets de Pipowagen op HoeTchie Koe 2016