zaterdag 12 januari 2013

Hooked



Door Achterhoekse Ogen | Hooked

Hooked | Awe

Hooked | Born To Be Wild 


Hooked

Verslaafd aan eeuwige jeugd? Op de fiets naar de Radstake, hoe lang is dat wel niet geleden? Drie mannen van middelbare leeftijd verheugen zich tegen de wind in fietsend op dat wat komen gaat. Zeven jaar is het inmiddels weer geleden dat dezelfde pelgrimage werd ondernomen. Toendertijd ook een concert waarin Ferdi Joly een hoofdrol speelde. Toen als officieel afscheid van Boh Foi Toch nu als onderdeel van een les in de regionale popgeschiedenis gegeven door het inititatief Behind the Corner. De vijfde editie inmiddels alweer. Opgezet door Meindert Bussink die -nadat hij zich vanuit Amsterdam een aantal jaren stortte op de vernieuwing van het muziekonderwijs en de digitale media- dankbaar gebruik maakt van de  mogelijkheid om in de dancing regionale groepen te programmeren.

Daartoe werd Behind the Corner gestart. Eerst op het wereld wijde web. Waar verhalen staan over de muziek uit zijn geliefde geboortestreek. Over bandwisselingen, oude nummers, nieuwe plannen. Een interactieve databank; feitelijk een actuele aanvulling op het regionale Poparchief. En sinds september niet alleen virtueel maar maandelijks ook in de werkelijkheid van zweet en tranen. De lokale helden op schouderklopafstand aai-en aanraakbaar in een cafézaal van de Radstake.
Afgelopen zaterdag is er voor het eerst het tweede podium. Spontane kleinere formaties vertonen er hun kunsten zodra het publiek zich afkeert van het grote podium als daar even niets is. Nooit een saai moment. En alles wordt vastgelegd, de verhalen worden gedeeld op het web. Ook de andere primeur waar het middelbare trio tussen het jonge spul verslavend in wordt meegezogen. Hooked. De naam van de huisband onder leiding van stamvader Bussink met een vaste kern van muzikanten uit andere lokale bands die de sterren van de hemel speelt. Ook hier wordt weer geschiedenis geschreven; het onderwerp is gastspeler en neemt op zijn beurt Hans Keuper mee. Shaking Godspeed, The Bruurkes, Backcorner Boogie Band, Boh Foi Toch, Normaal oerend hard in ene knooi. Hoe gek wo’j ‘t kriegen?
Intussen op een zondagavond in de achterlanden van Ulft doet Eric Schuurman lebberend aan een sigaartje een hoop; De Achterhoek Allstars. Uit het niets bedenkt hij een band, die op enige wijze een link hebben met de Achterhoek. Een zittend gat bedecht zich wat. En het moet gezegd hij komt snel in actie. Nog voor het eind van het jaar is datum en idee geparkeerd bij de Achterhoekse Band Competitie. Via een internet-verkiezing zal er een band gevormd gaan worden. Dan kom ik tot mijn verbazing een bericht uit 2010 tegen over Limburg All Stars. Blijkt in Heerlen het idee al uitgevoerd. Dan komt mij Behind the Corner sympathieker voor. Waarom al die vergeefse moeite? Van de eenzijdige opinie van fans valt weinig nieuws te verwachten. En die sterrenband bestaat inmiddels al lang; in de praktijk ontstaan en organisch gegroeid. Hooked is de naam.

Hooked | Easy Livin'


Hooked | Suzie Q 

Hans Mellendijk, vandaag in de Gelderlander edities Achterhoek


Uit de oude doos | Koffer


Koffer

De verzameling singles oogt als een omgevallen platenkast. Zoals ónze kleine óndog op slóffen, in een onbewaakt ogenblik onze discotheek kan 'opruimen'. De Selvera’s liggen in de buurt van Brel, waar ook Bonnie St. Claire is neergeploft. The Amazing Stroopwafels naast de Bananen van André van Duin en die van De Boswachters. Maar er zit systeem in! Een ordening van de uitzondering bevestigt de regel, appels en peren en vooral die van curiosa. Met m’n laatste snip, die ik vond in een reisportemonnee, kocht ik het. Als surprise voor m’n naasten legde ik het onder de kerstboom. Het wordt bijeengehouden door een als harmonicasingletjeskoffer vormgegeven boekwerk. Op de omslag een dessin geïnspireerd op de Schotse ruit. In de fakekoffer vijf cd’s met de eigenzinnige Nederlandstalige Cover top-100 van Victor van de Reijt. Een vervolg op z’n top-100 van oorspronkelijk Nederlands werk. Het is een Europees getinte verzameling geworden. Vertalingen uit het Duits, Engels, Frans, Grieks, Italiaans, Spaans en het Zweeds. Maar ook Papiamento en Mexicaans zijn vertegenwoordigd.

Wederom heeft Victor een zwak voor de Nederlandse taalvarianten. Ook in zijn eerdere bloemlezingen passeerden de diverse dialecten de revue. De officiële zangberg zou zich zo’n selectie wensen. Nu bijvoorbeeld verrassend op 99 het afscheidslied van en door Jan Manschot toen hij, als Brekken Jan Schampschot, Normaal verliet met de single Hallo Ajouw. Op de muziek van Beachboy Brian Wilson. Het klassieke Sloop John B. Typisch een notering volgens het regime van de Reijt. Meisjes van zestien op 16 en een afscheidslied op het eind, net voor numero 100: De hoogste tijd.

Voor een etentje bij schoonmama rij ik met kerst richting Achterhoek. M’n lief en de kleine pòtwortel op de achterbank. In de achterbak het cadeau in de cd-wisselaar. De cd-speler op random. Liesbeth List voert voorbij Abcoude Amsterdam uit. Dat zich eigenlijk in de havens van d’Anvers afspeelt. Brel kwam een lettergreep tekort. Vandaar. Een aardig weetje waar de bundel van barst en het zo fantastisch maakt. Voorbij Ede horen we ‘Hallo hallo wij zijn de Heidezangers / Eigenlijk behangers, maar als we vrij zijn zingen / We liedjes die we zelf begeleiden / Op piano en gitaar’. We rijden dwangzingend op de tonen van Manuela, Zevenaar voorbij. 

Bij afslag Oud-Dijk klinkt het op twee eindigende meesterwerk Je veux de l’ amour met de onvergetelijke opsomming van Vlaamse plaatsnamen: ’k Heb gezongen in Aalst, Peutie / Zwevezele en Genoelselderen …’ Altijd gedacht dat het een eigen nummer van Raymond van het Groenewoud betrof. De Frans Canadese tekstschrijver Rejean Ducharme bracht echter de gevoelens al eerder onder woorden. In de oorspronkelijke versie zingt de naar liefde hunkerende artiest: ‘J’ai chanté à Longucuil, à Vaudreuil, Repentigny, Lavaltrie…’ Het klink minder schoon dan het Vlaamse platteland. Geen ‘Dan juicht mijn land, mijn vlakke land’. Overigens haalde deze regel van Ernst van Altena, gezongen door de onsterfelijke zichzelf coverende Jacques Brel, slechts de negende plaats. Schande! 

Voorbij parkeerplaats Stille Wald bedenk ik me een Oost-Gelders rijtje. Bij deze schenk ik het, aan een ieder die Je veux de l’ amour in het Achterhoeks wil gaan zingen. '’k Heb ‘ezòngen in Aerdt, Corle / Zillewolde en Gendrings’ Sinderen…

Als we aan het eind van de autobaan in het dorp, de leegstand van de middenstand voorbijrijden, kweel ik mee met Sonneveld: ‘En langs het tuinpad van mijn vader / Zag ik de hoge bomen staan / Ik was een kind en wist niet beter / Dan dat het nooit voorbij zou gaan’. Nog nooit werd de teloorgang van ons geboortedorp zo hartverscheurend begeleid.

Helaas zijn er covers die nooit op een single verschenen. In het nieuwe jaar op weg naar Amsterdam, zet ik als eerbetoon aan die weeskinderen, Naoapen [Na-apen] op. Een in het illegale circuit circulerende cd, waarop gerenommeerde wereldsterren Boh Foi Toch coveren. 

Hans Mellendijk, de Gelderlander edities Achterhoek, 12 januari 2002

Boh Foi Toch | Uitmarkt - Amsterdam