maandag 9 december 2019

DdA | Dichter des Achterhoeks | Helma Snelooper



Zorgcontainer
ik weet nog hoe ik de Graafschapbode
in keurige vellen knipte
die ik in het huusken hing
moeder rolde de wegge er in
bij iedere hap kon ik de letters proeven
plastic stond nog in de kinderschoenen
meester had een telefoon van bakeliet
die pop van celluloid in de etalage
was vijftien gulden
dus die kreeg ik niet
ik had een kleine voetafdruk
brak me de klomp dan snelde
vader toe met lijm en krammen
ik leerde oplappen doorstoppen aanmazen
innemen uitleggen zonder te drammen
nu ben ik slecht ter been
en kom ik moeilijk tot mijn afvalpunt
wat mij rest past in een zorgcontainer
ik heb de wereld in een doosje
me dunkt dat is mij onderhand toch wel vergund
Helma Snelooper

Nits herbezocht


In The Dutch Mountains
Nescio
Eergisteren weer eens een weergaloos concert van NITS meegemaakt. Deze keer in de DRU-cultuurfabriek. Henk Hofstede vertelt op NPORADIO 1 in De Nieuws BV⇲ over de nieuwe CD KNOT. In het concert gisteren het nieuwe werk -dat live nog beter tot zijn recht komt-gelardeerd met oud materiaal. Een verrassende doorsnee van deze nog immer energieke top band.

Flowers
In the Drulft Mountains


Prachtig achterwand: Chinese parasolletjes in 5 rijen van 12 met daarachter ledlicht dat in alle kleurvariaties en lichtsterktes een spel met de muziek, tekst en beeld speelde.

Ondertussen in Ulft



De Expositiewerkgroep van Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert in CIVON-innovatiecentrum op het DRU-Industriepark te Ulft:

HANS SENNEMA toont zijn hobby.

De vakanties in Bourgondië, een neerslag in waterverf.
Waar: In de Giethal van CIVON Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer: op de reguliere openingstijden van maandag 9 december 2019 t/m dinsdag 07 januari 2020. maandag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur

Kerstvakantie: 23-12-2019 t/m 02-01-2020 gesloten.
Entree: gratis, a.u.b. aanmelden bij de balie.




Sinds 1997 brengt Hans Sennema en zijn vrouw hun zomervakanties door in Bourgondië. De meeste Nederlanders die we daar ontmoeten trekken erop uit om dorpjes te bezoeken, waar markten worden gehouden, kerkjes worden bezocht. Hans en Anja gaan er op uit om in de kleine dorpjes die bijna niemand kent, te gaan schilderen.

Ze zoeken een plekje waarvan ze denken dat niet iedereen er direct de schoonheid van zal erkennen, maar voor hen zijn die plekjes nu juist goed. Soms vragen de bewoners van zo’n dorp; “Waarom schilderen jullie niet de kerk? “Dat doen we wel eens maar dan vaak niet op een manier die de bewoners vinden dat zou moeten, namelijk de hele kerk pontificaal in beeld. Dat gebeurt wel eens, maar vaak wordt er maar een klein deel van zo’n kerk geschilderd, een raam, een steunbeer, of een deur.”

Dat schilderen doen ze met aquarelverf en de techniek zou je het best kunnen omschrijven als waterverftekeningen. Het is geen woeste nat-in -nat techniek die hij gebruikt. Daarom noemt Hans dat werk ook het liefst ’zijn vakantiekiekjes’ en ziet hij niet als kunst.

“Om het kunst te laten zijn moet er iets met die visuele werkelijkheid gebeuren, je moet daar dan je eigen visie in weergeven en proberen door te dringen tot het essentiële van die werkelijkheid en niet alleen maar de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen.” aldus Hans Sennema.

In de loop der jaren zijn er nu zo’n kleine 400 van deze ‘kiekjes’ gemaakt en zijn ‘hobby’ is eigenlijk nog nooit aan het publiek vertoond. Tot nu toe dan: er is een selectie gemaakt van dertien aquarellen en we vermoeden dat veel kijkers er plezier aan zullen beleven omdat het allemaal zo herkenbaar is.

De expositie ‘Als je kijkt zie je meer” van Hans Sennema, in de Commiesruimte van CIVON is ook na de Leonardo-expositie nog te zien en zal nu parallel lopen met de aquarellenexpositie. In deze tentoonstelling is de anatomische weergave voor Hans Sennema niet het belangrijkste. Hans is vooral nieuwsgierig naar de verschillende mogelijkheden om het lichaam weer te geven. Met welke technieken kun je het lichaam verbeelden. Zijn uitgangspunt hierbij is steeds geweest de realiteit niet uit het oog te verliezen. Daarbij gebruikt hij verschillende technieken zoals grafiet, krijt en aquarel. Daarnaast is hij voortdurend bezig met de oog-hand coördinatie: je kijkt en tekent tegelijkertijd. Werken binnen een tijdslimiet van bijvoorbeeld 5 minuten schetsen of met een bewegend model. Met andere woorden zijn uitgangspunt is niet een wetenschappelijke weergave van het menselijke lichaam maar een poging om op verschillende manieren de realiteit van hetgeen hij voor ziet weer te geven.


Diva's | Lotte Lenya | Moon of Alabahama