dinsdag 31 maart 2020

Mangs in Twaente | In herinnering Fred van de Ven


Triooo | Bennie | Silvox-studio | 1998

Omsmeder Margót Veldhuizen deed er vorige week via mail kond van. Fred van de Ven is uut de tied 'ekommen. Meteen kwam bij mij een herinnering naar boven aan een van de Poëzienachten te Bredevoort. Hij zat in de jury van de Euregio Poëzieprijs⇲ en ik sprak hem daar ook voor het eerst. Een hele aardig man, alsof ik hem al jaren kende. Daarvoor hoorde ik van hem vanwege zijn artistieke kwaliteiten, zijn Wilmink vertolkingen, o.a. bij de muziektheatergroep Quasi Modo die ik via mijn werk bij EDU-ART kende en die we volgens mij toentertijd ook wel geprogrammeerd hebben, voor het voortgezet onderwijs. Ook zag ik hem daarvoor al eens in een Winterswijkse park optreden met Quasi Modobij de Scholtebrug, op één van de etappes van de Achterhoek Spektakel Toer. Toen de Toer nog diversen plaatsen in de Achterhoek aandeed, vóór de grote bezuinigingen van Halbe Zijlstra c.s. Maar vergaarde in mijn ogen nog meer faam met de Twentse groep TriOOO⇲



Toen hij 50 werd schreef Willem Wilmink voor hem Cowboy Fred

Ja, er  wordt weer duftig gehakt in de bos van mien generatie, het woud van bi-jnao aevenolders'. Oost-Nederland en Twente in het bijzonder verliest een markant kunstenaar, zanger, humorist, dichter, muzikant en mens. 
Caspar Falke van Silvox-studio te Silvolde maakte me, toen ik hem het onheilsbericht ook mailde, attent op de videoclip bovenaan dit blogbericht, die in zijn studio werd gemaakt bij het nummer Bennie.
Tijdens de opnames voor de cd Zo dan! van Triooo. Met Fred van de Ven (zang en percussie op Grolsch-beugelfles) en Harm Braam en René Vrieler (op gestemde Grolsch-pijpjes).
Camera en montage Fred Bellers.

Dit liedje was najaar 2007 ook te horen in de derde serie van Van jonge leu en oale groond.

Bennie

Kön iej oe wa
of kön iej oe nich veursteln
wat of t is veur nen vent
um te stoan in disn bend?

Kön iej oe wa
of kön iej oe nich veursteln?

Ken iej Bennie wa
of ken iej Bennie nich van gezich?
Hee wol zoo geern biej oons spöln,
meer hee kon lang zoo plat nich luln.

Ken iej Bennie wa
of ken iej Bennie nich van gezich?

Ha'k a wa dach.
Ha'k a wa zeen, dat e gung.
Hee kon oons lange nich verstoan.
Doo is e biej wat aanders goan

(volleybal of zoo).

Ha'k a wa dach.
Ha'k a wa zeen, dat e gung.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten