vrijdag 9 augustus 2024

Deurdonderen herbezocht

Foto: © Dolf Ruesink




Foto: © Dolf Ruesink 

Ik kijk met nogal gemengde gevoelens terug op de voorstelling. Buiten kijf Deurdonderen is 'n knap geregiseerd spektakel; met een top orkest, met superwervelende dansers, met goed op elkaar ingespeelde acteurs en 'n briljante zanger. Maar het overdreven vlagvertoon van - en 'spielerei' met die verschrikkelijke nep Achterhoekse vlag stond bij mij het echte genieten in de weg. Wat een kitsch. Of zoals vriendin Marga het treffend samenvatte: 'Ik voelde mi-j meer toeschouwer dan deelnemer". En ikzelf heb niks met dat naar nationalisme riekende regionalisme. Ooit ontstaan uit een misplaatst minderwaardigheidsgevoel.
Ik dacht dat we in de Achterhoek van dat Calimero-sentiment al jaren verlost waren.
Niet dus!

In bovenstaande scéne kun je overigens duidelijk zien wat de relatie van Grolsch met de officieuze Achterhoekse vlag is. Bij de jurering van de ontwerpen was ook een medewerker van de bierbrouwer betrokken.

gefilmd door: Dolf Ruesink 👉

2 opmerkingen:

  1. Op FB: Bert Scheuter: Viel tegen. Dun verhaaltje dat droop van irritant regionalisme, stad tegen dorp, het westen tegen de Achterhoek, kunstenaars en wetenschappers tegen de edele boeren … Normaal en Jolink in hun slechtste Calimeroklompjes. Maar … toporkest en zang dat was OHIO! Ook blij dat in het spektakel het prachtige ‘Deerntjen’ overeind was gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op FB: Jan Freriks:Jan Freriks
    'Ontstaan uit een misplaatst minderwaardigheidsgevoel', ik heb mijn kriebeligheid over de zichzelf kleinerende Achterhoeker nog niet zó treffend omschreven gezien!

    BeantwoordenVerwijderen