vrijdag 19 februari 2016

Column | Hans Mellendijk | Laboratorium Doetinchem

Foto: © Hans Mellendijk | D-toren> [blauw = geluk]

Laboratorium Doetinchem | Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 18 februari 2016.

Slechts twee dagen lagen de ideeën voor de binnenstad ter inzage in het StadsLAB. Het lijkt alsof de centrumgemeente zich ervoor schaamt. Opvallend is het plan om de Hamburgerstraat te overkappen.“Wi-j bunt toch niet van suker?” is mijn eerste gedachte. 

Wat sneu je ontneemt het zicht op de de panden. Kneuterigheid op de vierkante meter. Ik herinner me dat soort ingrepen, bij buurman Terborg. Waar het winkelende publiek bij slecht weer kon schuilen onder een galerij langs weerskanten van de winkelstraat. Het liep snel afwaarts met de toestroom van het volk naar het stadje. Maar dat kan ook aan iets anders gelegen hebben. Als ik op de site kijk zie ik dat het om transparante zonnepanelen gaat. Dat maakt het verhaal toch weer anders. Best innovatief plan, het uitproberen meer dan waard. 

Het sluit mooi aan bij de andere ideeën. De vergroening van de binnenstad en heggen die de contouren van het historische ei markeren. Lanen die de bezoekers de binnenstad inlokken. Pixels zijn geduldig. Want wanneer zou het ook al weer geweest zijn, enig moment in 1990? Bij een ontwerp wedstrijd voor binnenstad inrichting ging de prijs naar een soortgelijk plan. Een bomenrij die de Veentjes met de Heezenpoort zou moeten gaan verbinden. Nooit iets meer van terug gehoord.

Ook het idee de toegangspoorten te herstellen in de vorm van kunstobjecten is deels gerealiseerd. Bij de Gruitpoort staat al zo’n poort. De interactieve D-toren; die door van kleur te verschieten, de stemming van de bevolking laat zien. Maak daar zo snel mogelijk een A-toren van. Betrek de Achterhoekse bevolking ook bij de stemmingmakerij. Dan is de gastvrijheid, ook één van de beoogde doelen (geen parkeerboetes meer, maar gele kaarten met koffiebon, lees ik ergens) ook een stuk dichterbij. Wordt het misschien echt wat met de hoofdstad van de Achterhoek. Al zou ik het nooit zo noemen.


Waarom behoren dure zonnepanelen straks tot het verleden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten