dinsdag 8 maart 2022

Arend Jan Mellendijk 110


Vader Jan zou vandaag honderd-en-tien jaar geworden zijn als hij nog geleefd zou hebben. In mijn woonkamer staat bovenstaand model van de Wegschaaf het eerste product dat het toen nog jonge bedrijf Hengeveld en Drenth (later Machinefabriek Hendré 👉  nog veel later Hencon 👉 ) in 1952 construeerde. Mijn vader was daarbij. Hij kreeg het kleinood toen hij afscheid nam van het bedrijf bij zijn pensionering. Het werd onlangs door mijn huishoudelijke hulp gefotografeerd omdat haar man die bij Hencon werkt hoorde dat iemand een wegschaaf ging repareren. Maar niet precies wist hoe een en ander in elkaar stak. 

Ontroerend om in het artikel over de Machinefabriek in Silvoldepedia 👉 het volgende te lezen: "Personeelsleden van het eerste uur waren o.a. mastenbouwer Jan Onstein, draaier Tieltjes en Jan Mellendijk, een ingenieurs-achtig persoon, die de tekeningen van de machines maakte in een klein notitieboekje, dat hij altijd bij zich droeg." Ik herinner me dat vader in zijn vrije tijd een plotselinge ingeving met potlood of balpen uitwerkte op de achterkant van een sigarendoos. 

Zie eerder in 'sMelssleMs' hier 👉 en daar 👉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten