zondag 28 maart 2021

Tom America | Nature Morte

Nature Morte 


one can find very often the same objects in Cézanne's still lifes
I think the subject of his painting means less to him than the form
the color and the composition
people think that a sugar bowl has no face, no soul
you have to concentrate to see them
he wants to make a solid and sustainable art
whenever he paints the sea at l'Estaque, near Marseille
the water is not vibrating
it's a surface that is solid
that's fundamental to Cézanne
this need to seize
to fill himself with his subject

Tom America vierde zijn verjaardag met een cadeau voor zijn Facebook vrienden 👉
De premiere van bovenstaand oud, maar  nooit helemaal van de grond gekomen project. Over zijn werk op schreef hij op hetzelfde platform een schitterende beschouwing over hoe het allemaal zo kwam, zo'n 50 jaar geleden.
"72 (vandaag)
terugkijken, terugkijken, terugkijken. daaruit bestaat een flink deel van het ouder worden, daar ben ik intussen wel achter. en dan valt zo langzamerhand wel op dat er een hoop keuzes gemaakt zijn. veelal vanuit de buik. soms zelfs nattevingerwerk. maar ze hebben me nogal eens op plekken gebracht die me bevielen, waar ik iets aan had, iets mee kon.

natuurlijk is er om te beginnen die rare beslissing om van de kunst mijn leven te maken, terwijl ik er eigenlijk niet zoveel van wist, ook niet bijzonder talentvol was. waarschijnlijk had ik in de eerste plaats gewoon zin in die wereld. zeg maar een nogal onbevangen startpositie.

maar er moest dan wel veel ingehaald worden. mijn achterstand was groot. zo herinner ik me een excursie naar het Stedelijk tijdens de academietijd. met een bus vol studenten er naartoe. de ervaring om in Amsterdam aangekomen voor het eerst een expositie van Josef Beuys binnen te lopen! alleen al de doordringende geur die daar in die zalen hing, de lucht van ijzer, jute en vet. of voor het eerst een Jan Schoonhoven in het echt zien. pittige kost! laagje voor laagje ontstond er inzicht, ging ik dingen zelf uitzoeken. ik begon verbanden te zien, kreeg een mening, had favorieten.
dat alles, dat wist ik, had wat mijzelf aanging de bedoeling om ooit de sleutel te vinden tot een eigen plekje in die wereld van "de kunsten". "stelle deine Gesetze" had Beuys immers ons allen opgedragen. Lees hier verder 👉"


Meer Tom America op 'sMelssleMs' hier 👉 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten