zaterdag 24 oktober 2020

Denktanks | de camouflage van de vermeende lelijkheid

de Gelderlander | donderdag 23-10-2020

silo-art tour⇲  Enorme portretten op silo's vertellen het verhaal van de Achterhoek⇲  Silo's in Aalten getransformeerd tot kunstobjecten⇲ Boerin is lelijke silo's zat en maakt er iets moois van⇲

Ik deel het oordeel niet dat silo’s op voorhand lelijk zouden zijn. Het zijn voor mij mooie voorbeelden van industriële vormgeving waarbij de vorm de functie volgt. In herinner me de angst voor die grootschalige agrarische vormen eind jaren zestig, begin jaren zeventig, vorige eeuw. Toen de silo's soms door betimmering aan het oog werden onttrokken.

Ik vind ze mooi. Hoogstens soms verouderd of slecht onderhouden of onooglijk neergezet. Een beschildering lost zo’n landschappelijk en/of visueel probleem niet op. De camouflage van de vermeende lelijkheid noem ik dat. Afbreken lijkt me dan in het uiterste geval beter, of wat schaamgroen⇲ aanplanten.

HiPP [Het instituut Praktische Poëzie] onderzoekt sinds jaar en dag het 'silo-wezen' middels een Denktank-verzameling. Zie ook wat kunstenaar en landschapsarchitect Joost van Hezewijk⇲ bedacht bij het zien van verouderde silo's, in mijn column Creatief met duif⇲

'sMelssleMs' publiceerde al eerder over Silo Art Trail⇲  Zie hier⇲



Geen opmerkingen:

Een reactie posten