woensdag 15 april 2020

In memoriam Hans Verhagen



Op FRANS BUDÉ*DIVERS herdenkt Frans de op 10 april overleden Hans Verhagen met een treffend sprankelend gedicht van de betreurde dichter. Ik zie mijzelf> 

Ik zie mijzelf eind jaren zestig op een barokke sofa zitten. In de 'mooie' kamer, in het voorhuis waar toentertijd ook mijn grootvader Johan Mellendijk zijn laatste jaren sleet. Samen keken we naar de tv, naar zijn omroep de Vrijzinnig Protestante Radio Omroep | V.P.R.O.⇲. Naar de tweede uitzending van het programma Hoepla⇲. Het rebelse jongerenprogramma waar Hans Verhagen⇲ bij betrokken was. We schrijven 9 oktober 1967, om precies te zijn.

Ik heb dat moment beschreven in het gedicht Antwoorden in de wind⇲, in 2008 gepubliceerd ter gelegenheid van het 135-jarig bestaan van de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB afdeling Varsseveld⇲ in 't bundeltje VRIJZINNIG Gedichten Gebundeld.


Collega dichter Louis Radstaak⇲ en mede aandeelhouder van Het instituut Praktische Poëzie dacht aan Hans Verhagen plat liggend op de tank in het gedicht Emotie⇲ 
      'Plat liggend op de tank denk ik aan Hans Verhagen  
zijn 'Rozen en Motoren' heb ik op een Ducati 
met een Photoshoppenseel rijkelijk besproeid'  
                                                                                                    (fragment) 
Zie ook: Louis' blog Café Radstaak [helaas gesloten wegens dagdromerij] waarin de Morsige Waard zijn Pegasus: een Ducati 1098 in zijn schuur memoreert⇲
Illustratie: © Louis Radstaak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten