Het daghet | Hans Mellendijk, de Gelderlander 9 juni 2016, edities Achterhoek
Ik waan me in de verboden stad als ik, in de stilte voor de
storm, het podium inspecteer. De Spektakel Toer is t.g.v. het 80-jaar jubileum neergestreken
op Erve Kots. We verzorgen het poëziepodium dat in het teken staat van de
Nedersaksische taal. Gedichten van dode en levende dichters. Wat een pracht
plek in de holte van aaneengeschakelde loodsen, met bemoste rode daken. Je zou haast
denken in een film van Bertolucci terecht gekomen te zijn. Het kost me weinig
moeite als ik later die dag Teatro Pavana op stelten zie rondlopen om die
dagdroom te herhalen. Het daghet in het Oosten. We hadden ons geen betere plek
kunnen bedenken. De lassschuren volgepropt met 'old grei' is een puike wal die geluidsoverlast
zo kenmerkend voor festivals, effectief weert. Geen stoorzenders zoals we die
onlangs op HooTchie Koe en vorig jaar op Park Parade ervoeren. De orale
traditie kreeg hier een welluidende plek. De gedichten van te Bokkel, in het
dialect overgezet, gemengd graan van de Dichter des Achterhoeks Weijkamp en van
Scheuter gelardeerd met oude meesters Odink, Bomhof en Krosenbrink kleurden het
jubileum toepasselijk in en dat dan weer omlijst door meestergitarist Surquin.
Wat wil je nog meer? O ja ook nog drie dames uit Europese buurlanden die elkaar
op het conservatorium van Amsterdam leerden kennen en via verkering in onze
uithoek terecht kwamen en wat brachten ze ook ons een genot. De fluit, harp en
altviool lieten het publiek wegdromen als nooit tevoren. Op naar de tweede
editie in Ulft zou je zeggen, alhoewel er die avond stoorsignalen van
subsidietechnische aard doorkomen. Het zal toch niet waar zijn? Als ik voldaan
op de fiets huiswaarts keer twijfel ik even aan mijn richtingsgevoel. Aan het
morgenrood zie ik dat Erve Kots in het Oosten lig en dat daar niet alleen klepperklompen
klinken. Het daghet al jaren 'andès'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten