vrijdag 10 juni 2016

Column | Hans Mellendijk


Het daghet | Hans Mellendijk, de Gelderlander 9 juni 2016, edities Achterhoek

Ik waan me in de verboden stad als ik, in de stilte voor de storm, het podium inspecteer. De Spektakel Toer is t.g.v. het 80-jaar jubileum neergestreken op Erve Kots. We verzorgen het poëziepodium dat in het teken staat van de Nedersaksische taal. Gedichten van dode en levende dichters. Wat een pracht plek in de holte van aaneengeschakelde loodsen, met bemoste rode daken. Je zou haast denken in een film van Bertolucci terecht gekomen te zijn. Het kost me weinig moeite als ik later die dag Teatro Pavana op stelten zie rondlopen om die dagdroom te herhalen. Het daghet in het Oosten. We hadden ons geen betere plek kunnen bedenken. De lassschuren volgepropt met 'old grei' is een puike wal die geluidsoverlast zo kenmerkend voor festivals, effectief weert. Geen stoorzenders zoals we die onlangs op HooTchie Koe en vorig jaar op Park Parade ervoeren. De orale traditie kreeg hier een welluidende plek. De gedichten van te Bokkel, in het dialect overgezet, gemengd graan van de Dichter des Achterhoeks Weijkamp en van Scheuter gelardeerd met oude meesters Odink, Bomhof en Krosenbrink kleurden het jubileum toepasselijk in en dat dan weer omlijst door meestergitarist Surquin. Wat wil je nog meer? O ja ook nog drie dames uit Europese buurlanden die elkaar op het conservatorium van Amsterdam leerden kennen en via verkering in onze uithoek terecht kwamen en wat brachten ze ook ons een genot. De fluit, harp en altviool lieten het publiek wegdromen als nooit tevoren. Op naar de tweede editie in Ulft zou je zeggen, alhoewel er die avond stoorsignalen van subsidietechnische aard doorkomen. Het zal toch niet waar zijn? Als ik voldaan op de fiets huiswaarts keer twijfel ik even aan mijn richtingsgevoel. Aan het morgenrood zie ik dat Erve Kots in het Oosten lig en dat daar niet alleen klepperklompen klinken. Het daghet al jaren 'andès'.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten