vrijdag 27 mei 2016

Column | Hans Mellendijk


Slim smart | Hans Mellendijk | de Gelderlander | 26 mei 2016 


Het leest als een spannend jongensboek. William Gadoury een jongetje uit Quebec heeft de sleutel tot de oplossing van een mysterie gevonden. Door grondig sterrenkaarten van de Maya's te bestuderen en de sterren met elkaar te verbinden onstaat er een tekening waardoor hij meent een verborgen stad in de Mexicaanse jungle gevonden te hebben. K'aak Chi, Mond van Vuur wordt de archeologische vondst alvast genoemd. Canadese sterrenkundigen zijn enthousiast. Ze helpen hem verder en denken met hem uit de box mee. De dichter in mij jubelt ook. Het krijgt de goedkeuring van Het instituut Praktische Poëzie. Dat buigt een nederig chapeau voor de vijftien jarige. Ik knip het krantenartikel uit. Als junior bezweet van het fietsen vanuit het verre Doetinchem de schuifpui vermoeid opendrukt en de rugzak met studieboeken op de keukentafel gooit schuif ik hem als hij eenmaal zit het artikel toe. 'Hier had je dit al gezien?' 'Van een leeftijdsgenoot: aevenolder aover de grote plas'. Hij doet de dopjes uit zijn oorschelpen en scant snel het bericht, ... 'Oooh ik geloof dat ik dat al voorbij zag flitsen' wijzend op zijn smartfoon. 'Het is 'n hoax.' Ik kijk hem met smart aan. ''t Zal toch niet?'

'Yeaah, mmmmwaah, ik g'loof 't wel' mompelt zoonlief. Om weer verder op zijn scherm, een college over de mogelijke maakindustrie op de planeet Mars te volgen.

'sAnderendaags lees ik ook over de deceptie; de vermeende stad blijkt een fata morgana. De satelietbeelden laten geen ruïne zien maar een maïsakker. Rechthoekige structuren van verlaten voren. Een zogenaamde milpa. Petje af voor het kritische denken van mijn hartendief. Hij liet zich niet in de waan van de dag in de hype meezuigen. De Achterhoek, las ik ook, heeft die slimme mensen nodig nu en in de toekomst. Dus dat zit wel goed met hem. Niks um ons slim zörgen aover te maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten