donderdag 24 december 2015

Column | Hans Mellendijk | Dries

Hooked | Coverland 2015 | You Really Got Me | Meindert Bussink, Dries Bijlsma, Lawrence Mul, Mike Vissser, Scarlet Peters, Lillian de Jong, Gerbaard Bielderman | Camera: Paul van Druten

Dries | Hans Mellendijk | de Gelderlander edities Achterhoek, 24 december 2015


Op een onoplettend moment in de namiddag had ik de lijst met favorieten ingevuld. Ook de eigen keuze om de Top 2000 vooral met bijzonder werk te vullen. En ook om het dialectgenre een extra konte in de bokse te geven; Daniel Lohues, Boh Foi Toch en als afscheid van Normaal hun beste nummer; Ik bun maor ’n eenvoudige boerenlul. De volgend dag controleer ik mijn lijstje en zie de beperktheid van de mogelijkheden. In mijn opwelling vergat ik de beste muziekgroep die ooit op aarde rondliep; The Band! Ook de dames kwamen er bij mij bekaaid af, geen Adèle, Dolly, Emmylou, Linda, Marianne, Dusty, Françoise, Aretha, Janis, Joni, Roos, Tammy, Patti, Tina, Nina of Nena op mijn lijst. Schande. Ook vergat ik in mijn onnozelheid Ry, Eric, Tom, Leonard, Nick en Ede. Hiermee ongewild mijn aversie voor lijstjes bevestigend. Elk einde jaar trap ik er weer in.

Later als ik de beschouwingen lees over de inmiddels gepubliceerde Top 2000 dit jaar, zie ik dat ik heb meegeholpen aan eindlijk eens een ander nummer één. Imagine geweldig. Ook Typhoon is binnen gedrongen. Maar wat is dat voor ellende negentien plekken voor Bløf en slechts twee voor Normaal? Dan is het wel duidelijk dat de Zeeuwen de Top 2000 gekaapt hebben. Dat heb je met zeelui. Dat moet volgend jaar anders. Met z’n allen regionaal stemmen. Op z’n minst Bierman en Mevrouw Begeerdink in de vaart der volkeren stuwen. Alie en de voornoemde energieke boerenlul. Er is dit jaar al voorwerk verricht. Het Achterhoeks deeltje van Typhoon de producent van het hele spul en gitarist Dries Bijlsma staat er met twee nieuwkomers wel in. Hemel valt kwam binnen op 1950 en Zandloper op 514


Overigens ook een mooie kandidaat voor Achterhoeker van het het jaar. Want in alle bescheidenheid stond Dries dit jaar bijna op elk cultureel festival dat er in Nederland toe doet. 

Nog een fijne kerst, goed uiteinde en alvast een gelukkig nieuwjaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten