maandag 8 juni 2015

LumiEus | Grote peer


Eus Paashuis, een oude vriend van mij, ooit zaten we samen op een toneelgroep De Uitzondering Bevestigt De Regel, een ongeregeld stel toneelspelers te Lichtenvoorde die begin jaren zeventig een aantal produkties op de planken bracht in sociaal-cultureel centrum de Möllenkaore. Ik zag hem daar kennis maken met de fotografie. Als medewerker op een audio-visuele afdeling van de universiteit won hij een Gouden Kalf met een docu over apen. We onderhouden een onregelmatig contact. "Na een studie Werktuigbouw en een paar jaar Industrieel Ontwerpen, viel ik voor het vak van filmmaker. Tot juni 2013 werkte ik als regisseur bij de VPRO aan programma’s als Noorderlicht, Tegenlicht, Thema en Holland Doc en belichtte de werkelijkheid. In mijn vrije tijd maakte ik prototypes van licht-armaturen. Nu is het andersom: ik richt me grotendeels op ontwerpen en fabriceren van licht in kleine series, en soms doe ik filmwerk. Licht maken en breken, dat is wat ik nog steeds doe." liet hij mij weten via zijn website. En zo kwam ik aan het fröbelen met dit schitterend resultaat. 






Zie ook hier het grappige instructiefilmpje>

en hier mijn geknutsel>

1 opmerking:

  1. Leuk om eens te zien hoe dat gaat. Zo kan het natuurlijk ook.....ik doe zelf de ringen altijd per twee om en om. Dat kan zonder dat alles weer uit elkaar valt, alleen moet wel het kroonsteentje er ff af. De onderste twee grote ringen laten zitten, twee kleine erop schuiven, dan weer twee grote, tot het op is. Dan lijkt het wat meer op een schroefdraad. Maar dit is natuurlijk wel een echte Mellendijk! Eus

    BeantwoordenVerwijderen