zaterdag 28 december 2013

Door Achterhoekse Ogen | Winter



Winter


Het jaar dertien, het was me het jaartje wel. Nu ben ik niet bepaald een beoefenaar van de kabbalistiek. Iemand die geheime boodschappen denkt te zien als zijn horloge stil staat op 13 over 1, de 12e december 2013. Niets daarvan!  Maar het was wel een en al onheil de afgelopen twaalf maanden. Werkloosheid bij mijn lief werd gelukkig afgewend, maar nog geen twee dagen later werd ik wel zelf slachtoffer van de recessie. Mijn baan bij de provinciale organisatie voor cultuureducatie werd om bedrijfseconomische redenen, zoals dat dan zakelijk heet, opgeheven. De aangekondigde bezuinigingen bij de provincie kwamen nu wel heel dicht bij de wortel. Ik troostte me met de gedachte niet het enige slachtoffer te zijn. De crisis is immers al langer aan de gang.

In december was het dan zo ver; ’de dag die je wist dat zou komen’ ruim de helft neemt afscheid van de organisatie. De personeelsvereniging, waarvoor ik ooit de naam ‘Ontroerend goed’ bedacht, organiseerde een ‘bonte avond’. Collega’s verzorgden een vijfgangendiner dat ontregeld werd met persoonlijke artistieke uitingen. De overhandiging van een fotoboek, dat door de knappe aanéénschakeling van gebeurtenissen een uniek zelfportret van het bedrijf is geworden. Vooral door de terugblik op de tentoonstellingreeks van de zogenaamde ‘Kale muren commissie’. Die regelmatig door de jaren heen het personeel had uitgedaagd middels fotografie iets van zichzelf te laten zien aan de wanden van onze kantoren; kunst uit privécollecties, interieuropnames die weer werden  gebruikt voor prachtige collages, vakantieherinneringen. Ook het ultieme eind; een overhandiging  van het kleinood, een beeld van kunstenaar Erik Buijs, dat in een beperkte oplaag was gegoten droeg bij aan het onvermijdelijke afscheid. Het gaf zelfs een koninklijk tintje; daags erop zie ik in de krant dat zijn beelden inmiddels ook de collectie van prinses Beatrix zijn binnen gedrongen.

Ik bedenk me dat de club een geweldige klus heeft geklaard. Verdriet in dragelijke banen leidde. Emotie transformeerde. De kracht van kunst liet zich weer eens zien. Wellicht iets voor andere personeelsverenigingen, om de ‘participatiemaatschappij’ werkelijk kleur en inhoud te geven? Zie ik hier een wenkend perspectief aan de horizon om de twee jaar naar mijn pensioengerechtige leeftijd te overbruggen?

De euforie houdt ruim een week aan. Tot vorige week zaterdag. Een krantebericht brengt me helemaal weer naar anno hodie. Zo’n beetje alle projecten die de Achterhoek een beetje culturele continuïteit geven zijn het volgende slachtoffer van het provinciale bezuinigingsmonster.

De winter is nu echt begonnen.

Hans Mellendijk, vandaag in de Gelderlander, edities Achterhoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten