maandag 13 juli 2020

Ivo Alphonsus Henricus Maria de Wijs | 75

Dichter Ivo de Wijs draagt voor op de Nacht van de Poëzie 2015 op 19 september 2015 in Tivoli Vredenburg, Utrecht.

Ivo de Wijs⇲ legt een soapie wijze woorden in haar mond: 'je moet wel gefocuset blijven, om je ding te kunnen doen.'  

Sterk werk van de dichter, tekstschrijver en cabaretier die ik, begin jaren zeventig, te gladjes en welgemanierd vond. Maar die ik in de loop van de jaren wel ben gaan waarderen. Ik hield het toentertijd meer op Bram en Freek⇲ 

Ooit had ik een 'confronterende' ontmoeting met hem. Laat ik die jeugdzonde maar eens opbiechten, dan ben ik daar vanaf. We schrijven voorjaar 1970 toen een groep AKI-studenten  de opdracht had binnengesleept om het Boekenbal van de TH-Twente aan te kleden, in de Enschedese Schouwburg. Dat gegeven werd door ons vertaald in de vorm van letterlijke stoorzenders: er gingen sirenes af als men de schouwburgzaal wilde betreden; tempex-korrels werden de foyer ingeblazen als verbeelding van het gezegde: 'Aprilletje zoet, heeft nog wel eens een witte hoed'⇲vreemde reukjes kwamen vrij bij het verlaten van het toilet; lawaai en onwelvoegelijke geluiden op het toneel, achter het behang, en nog veel meer AKI-ongein. Ivo zag de bui al hangen. Hij wist door diplomatiek overleg de installatie tijdelijk uitgeschakeld te krijgen bij het optreden van zijn cabaret. Na de pauze bij een lezing door Godfried Bomans⇲ echter niet.

Met wederom schaamrood op mijn kaken herlees ik Ivo's verhaal Kopstuk maakt capriolen over deze gebeurtenis op 4 april 1970. Gebundeld in Büchs Boeket I⇲ (november 1985) uitgegeven door Uitgeverij Bert Bakker in het kader van het VARA-televisieprogramma Büch. In zijn herinnering gaat het om  een ludieke cel van de TH. Niets is minder waar. Enfin, lees en huiver met me mee hier>

DichterBij Ivo de Wijs @VPRO | 2016

Het is opa-en-oma-dag en dus verscheept Ivo de Wijs zich met de kleinkinderen
in menig bootje.


NPO 2017 | Poëzieweek thema Humor⇲

uit het archief van AT5 | 1992 NH Iconen | Ivo de Wijs




Geen opmerkingen:

Een reactie posten