vrijdag 7 februari 2020

DdA | Dichters des Achterhoeks bij Kopwit in Dat Bolwerck | Hans Mellendijk



Het Zutphense Dichtersnetwerk Kopwit⇲ opende 29 januari j.l. de Poëzieweek met een optreden van de vier Dichters  des Achterhoeks. Het nieuwe hoofdkwartier van de club bevalt me zeer. Niet meer in de claustrofobische kelders van Grand Café Pierrrot. De akoestiek is wel even wennen. Louis Radstaak nam een en ander op. Soms in wat wazige beelden. De komende dagen zullen meer  Kopwitclips volgen.

Doetinchem herbezocht

Herinrichting Terborgseweg, zomer 2019

0314 bij het Stationsplein
met een schaatsplank de groene baan op
Kist op Honk ingelijst: lover
richting stad, Wei van Ome Karel.

Woordgrappen lopen uit de regel
de eindentiteit is zoekende.
20 op een Rei vormen een kern
voortvarend en LKKR uit het ei.

Gevonden vreten, objet trouvé:
de boer akkert pas voort als vogels
kwetterend en zich al nestelend
de Hamburgerpoort veroveren.

Uitzicht uit zich. Hoe is ’t mogelijk?
Een groene poort naar de Achterhoek
de hangende tuinen van Dörkum.
Weggezongen dorre kiespijnbeeld.

Onder de grond woedt de historie.
Tijd zucht om zichtbaarheid kazemat.
Het aanvalsplan niet meer te stuiten.
Hoor in de verte koffers rollen.




Nota bene, noot van de dichter achteraf: 'Tot mijn grote verbazing hoor ik bij het terugluisteren dat ik een oerversie van het desbetreffende gedicht heb voorgedragen. Ik twijfelde al op het moment, maar werd afgeleid door de akoestiek. Hierboven staat het uiteindelijk bijgeschaafde en in de Gelderlander gepubliceerde resultaat."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten