vrijdag 24 januari 2020

DdA | Eva Schuurman

Eva Schuurman | de Gelderlander | editie Achterhoek | 16 januari 2020 

Dichter van dienst in januari is Eva Schuurman. Zij bracht een ode aan het vakmanschap van de mannen en vouwen die het vuur te lijf gaan voor onze veiligheid. Dit n.a.v. de actualiteit in de Achterhoek de  bezuinigingen op het regionale brandweercorps. Zie hier meer⇲

De opmaak bij de krant lijkt door een robot te gebeuren. Hieronder de versie zonder wees.

Brandweervrouw

Later word ik brandweervrouw
al is het nog geen woord,
ik weet zeker dat die term
in mijn toekomst thuis behoort.
Ik prop mijn borsten met gemak
in mijn ruim zittend tenue
en als het noodlot toeslaat
passeer ik de revue.

Dan rijd ik in zo’n wagen
als Pluk van de Petteflet,
met het roet al op mijn wangen
heb ik dan een kat gered.
Ik eet mijn brood wel op de ladder
want mijn dag is drukbezet
en in mijn nek rust dan zo’n flapje,
er ligt een pieper naast mijn bed.

In mijn kamer is een raam
waaruit ik tuur naar al dat later,
met mijn niet te blussen dromen
over vlammen, redding, water.
Tot sirenes me plots wekken,
er een pluim reist door de lucht
en ik uitruk naar beneden
waar ik in mijn moeder vlucht.

Eva Schuurman

meer Dichter des Achterhoeks op 'sMelssleMs' hier>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten