maandag 12 augustus 2019

Souvenirs d'Anvers


De teleurstelling was best groot toen ik samen met Bert Bevers en zijn dame Geertje Hoefnagels voor de deur stonden van galerie De Zwarte Panter⇲ en lazen dat juist donderdag en vrijdag de galerie gesloten was vanwege, ...  we vermoeden op vakantie. 


Dus geen bezichtiging van Herr Seele en Kamagurka | Au rendez-vous des amis. Een domper, vooral omdat ik mijn dienstreis er planmatig op had aangepast. Vrijdagavond, eenmaal thuisgekomen zag ik dat ik dieper in de krochten van hun website had moeten zoeken en daar de nieuwsbrief 'Panternieuwsjes⇲' had moeten lezen.  

.
De teleurstelling was snel vergeten na een bolleke of twee en de geanimeerde gesprekken met mijn Antwerpse vrienden en de voedzame maaltijd daarna.





De volgende ochtend werd een goed alternatief gevonden in Museum Plantin Moretus⇲ met de expositie De Grotesken⇲ Een min of meer onbekende wereld ging voor mij open. Althans de kunsthistorische term Grotesk kende ik feitelijk tot de dag van eergisteren niet. Nu dus wel. Kijkboekje hier⇲


Had ik beide tentoonstellingen kunnen bezoeken dan had ik tweemaal een eerbetoon aan Ensor⇲ kunnen zien. Tsja, een kleinigheid hou je toch.




Museum Plantin-Moretus | Carll Cneut⇲ 



Galerie De Zwarte Panter | Kamagurka⇲ - Herr Seele⇲ 

Ensor | De Intocht van Christus te Brussel uit 1888

detail 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten