maandag 21 augustus 2017

Elders



Best wel een verrassing om de naam Sinderen plotsklaps op de Voorsterklei tegen te komen toen ik twee weken geleden met mijn lief langs de kunstwerken van de IJsselbiënnale fietste. Thuis gekomen de naam van mijn geboorteplaats Sinderen nog een nagekeken in mijn archieven. En las nogmaals het artikel over het kasteel Sinderen dat recentelijk in het Contactorgaan ADW (Oudheidkundig Werkgemeenschap Aalten-Dinxperl0-Wisch) van April 2017 is opgenomen. Daar lees ik dat in 1297 de broers Dirk en Arnold van Sinderen een verzoek van de Hertog van Gelre kregen om op een landgoed te Voorst bij Zutphen te gaan wonen. Zij moesten hem bijstaan in de strijd tegen Utrecht. De broers verhuisden toen inderdaad naar de Veluwe, zij werden opgevolgd door de heren van Avershagen, nauw verwant aan de heren van Wisch.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten