vrijdag 17 maart 2017

Column | Hans Mellendijk | Voorjaar

rubriek Natuur | dG 14-03-2017


Voorjaar | Hans Mellendijk | de Gelderlander | 16-03-2017 | edities Achterhoek

De chocolade paaseieren lonken al weken in de schappen van de supermarkt,
de gele ‘tielozen’ in bosjes in de boeketemmers. De eerste lammetjes in de wei. Het eerste kievitsei gespot.

Het is onomstotelijk waar; het wordt lente. In mijn Facebookbubbel verschijnen foto’s van wonderbaarlijke zwammen die vriend Albert op de Slangenburg tegenkwam tijdens een zondagmiddagwandeling. In mijn fantasie classificeerde ik de plopperzwam. Waarschijnlijk gaat het om de zeldzame rode kelkzwam. Of de krulhaarkelkzwam. Lees ik de dinsdag erna in de rubriek Natuur. In ieder geval bekerzwammen. Dat deed me weer denken aan een editie van de Kunstwandelroute Hummelo die elk jaar gorganiseerd wordt tussen Pasen en Pinksten op het landgoed Enghuizen. Els Kaper versierde toen een boomstronk met rode rubberen bekertjes.
Ook dit jaar zijn de voorbereidingen voor de kunstwandelroute in volle gang. De poëtische beschouwingen die sinds acht jaar de kunstwandelroute begeleiden stromen mijn mailbox binnen. De Omsmeders doen hun naam recht aan, de winterziel wordt omgesmeed.

Het is onomstootelijk waar; het wordt lente. Het Oost Nederlands Kamerkoor is driftig bezig om Haydns koorwerk Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze onder de knie te krijgen. Voornoemd dichterscollectief De Omsmeders heeft zich op het werk gebogen om de tien meditaties in een eigentijds jasje te steken. Allemaal voor een eenmalige uitvoering met Palmpasen in de Catharinakerk van Doetinchem. Een bijzondere gebeurtenis.

Waarachtig het zou niet waar zijn, het wordt onomstotelijk lente. Nu het politieke landschap nog.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten