vrijdag 1 april 2016

Column | Hans Mellendijk | De toekomst in terugblik

Foto: © Robbin de Jong | Waaltjes in Prinses Beatrixstraat | Varsseveld

De toekomst in terugblik | Hans Mellendijk, de Gelderlander edities Achterhoek, 31 -o3-2016.

In mijn Facebook zie ik het voorbij komen; het straatbeeld uit mijn jeugd. De straat is voor nieuwe riolering op de schop. Maar wat een ramp. Weg zijn de kleurige in boogverband gevleide Waaltjes. Twee straten in Varsseveld gaven nog dat jaren ‘50 gevoel. Is dan niets meer heilig? Wie zijn verleden verliest raakt in de biesterbaan, kats van ‘t perceel. Ik wil weten hoe het zover heeft kunnen komen, de reacties leren dat de gemeente open stond voor het inbrengen van ideeën. Maar de wens van de buurt om behoud van de Waaltjes kon niet gehonoreerd vanwege krimp in de knip. Baksteentjes in visgraatmotief in plaats van betonklinkers sleepte men er nog uit. Dan wijzigt de spellingschecker boogverband automatisch in hoogverraad. Ik lach, de robotisering heeft al toegeslagen, denkt met mij mee. Lang leve de nieuwe ontwikkelingen. Als het de burger dient, niks mis mee.


In Agena 2020 zag ik net daarvoor een filmische impressie. Fabrikanten, studenten, gezondheidsdeskundigen blikken zogenaamd in 2020 terug naar het jaar 2016. Ze schetsen een optimistische ‘state of art’ en kijken met plezier terug naar beslissingen toen genomen om uit de krimpkramp te komen. 3-D printen en robotica hebben een wereld wijde omslag in de maakindustrie bewerkstelligd. De ‘innovatiehubs’ gaan de Achterhoek dankzij sneller internet op de kaart houden waarvan ze dreigde af te vallen weet een student te melden. Dropboxen delen de ideeën. Ook met de voedselvoorziening gaat het zichtbaar de goede kant op. Via apps ploegt de boer biologisch voort. De zorgmanager vertelt enthousiast, al wandelend over de vlonder van het Hofshuus, dat de technologie wordt ingezet om de burger een leuk en zinvol leven te laten leiden. Ik help het met hem hopen. Nu nog snel een robot programmeren die de Waaltjes goedkoop en snel in boogverband kan terugvleien in Beatrix- en Marijkestraat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten