donderdag 31 maart 2016

HiPP bij KOPWIT

De vooruitzichten waren niet je-van-het. Het instituut Praktische Poëzie kampte met gezondheidsproblemen. Louis' griep bleef hoestend in een hardnekkigheid, zodanig dat hij wederom verstek moest laten gaan. Bert klaagde gisterenmorgen over pijn in zijn kopwit, maar wist dit te bestrijden met witte tabletjes. Ondanks onze pierrötterigeheid en lopend snot in de voorhoofdholtes vertrokken we opgetogen in mijn bolide richting het Zutphense Café Pierrot. In het café aan de prachtige Markt werden we met open armen ontvangen en weldra ontspon zich vanaf half negen een afwisselend poëtisch programma in de keldergewelven van het gebouw. 



Waarvan het melancholische optreden van Duo Bagage et ses Amis me zeker zal bijblijven. Jammer, eén van de vrienden ging 'lopen'. Tim Pardijs nam noodgedwongen vanwege tijdsdruk afscheid van dit illustere gezelschap. Zanger Ton van der Graag zong overtuigend zijn Franse chansons, afwisselend met de gedichten van Tim en Simon Dermijn. Hugo de Jong begeleidde hen doelmatig en effectief op de toetsen. Organisch geheel voor de pauze. Na de pauze drie dames van het Hengelo(O)'s vrouwen-dichterscollectief: Niet Zwichten maar Dichten. Volgens mijn tafelgenoot meer het Libelle-genre. En dat zou wel eens waar kunnen zijn. Ik dwaalde met mijn gedachten af naar mijn eigen optreden dat terstond daarna zou volgen en twijfelde opeens aan de uitgekozen gedichten. 



Presentator Pieter Bas Kempe kondigde ons aan als grommende maaidorsers van het Achterhoekse karrenspoormannenkoor. Daarna werd een vlot luid en helder programma vanachter de theek uitgerold. Bezinning met kwinkslag op het juiste moment. Het publiek werd veroverd met oud en nieuw werk. 



Fijn om te merken dat mijn nieuwere werk, GSW150914> in het bijzonder, prettig is in het voordragen en zo goed door het publiek werd ontvangen. Een golf van herkenning kreeg ik retour. En de onfortuinlijke Louis was er toch een beetje bij. Want in onze gedichten aanwezig, o.a. Loupe>, Crambe Maritima> maar ook met zijn eigen Bollinder-Munktell> en Gereedschapskist> Mijn bundeltje Lumen werd na afloop in ruime mate afgenomen, dat bleek ook niet onbelangrijk bij het afrekenen van de dranknota. Met een voldaan gevoel reden we omstreeks klokslag twaalf over de schaars verlichte wegen van de Achterhoek, naar ons dorp Varsseveld terug. 

www.kopwitzutphen.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten