donderdag 21 januari 2016

Column | Hans Mellendijk | 65

Skik | Skik | Dreuge worst | 1995

65 | Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 21-01-2016

Ik kan me niet herinneren het eerder gezien te hebben. Paaseieren half januari in de schappen van mijn super. In een flits zie ik ze vanuit mijn linker ooghoek voorbij komen. Pracht en praal, de chocolade eitjes verpakt in klatergoud en zilverwerk lonkend naar mijn smaakpupillen. ‘t Water löp mi-j uut de mond. Net na de succesvolle weken in de volharding niet toe te geven aan de verleidingen onderweg van chocolareep, snoepjes, koekjes, ijs. Of blokjes kaas, toastjes met filet Americain of Franse schimmelkaas zaterdagavond voor de buis. Of droge worst. “Dreuge worst, dreuge worst, 'k zol nie weten wat ik zunder mos”, oorwurmt Lohues door mijn kop. Alle verlokkingen weerstaan tot nu toe. Alleen maar snoeptomaatjes, struikjes bloemkool, komkommerschijfjes, partjes mandarijn tussendoor en veel water, heel veel water. Het werd trouwens tijd. De toiletpot wankelde, wc-brilschaniersystemen verbogen, konden het gewicht niet meer aan. Ik zal ze krijgen de overtollige calorieën, de vetkwabben gaan eraan.
                          
D’raf. D’ran. Maar vandaag even niet. Daarna, ja daarna genoeg andere klussen te doen om mangs ook binnenshuis meer te bewegen. Ja ook daar dient het verval bestreden. Waarom blijft dat water in de koelkast staan? Bladert daar de verf af van de spiksplinter nieuwe aanrechtplank? “Jao, jao, … nae, nae! Ok al inmiddels tien jaor old, de garantie bu’w zeker kwiet?” De deurklink dient gesmeerd. ’t Zit allemaal nog niet mee. De tijd krimpt. Uit koffergrammofoon schalt de Kleine Voet indiaan Lowell George de soundtrack van het moment; “Twenty Million Things To Do”. Een zee van tijd was, na mijn vijfenzestigste, in het vooruitzicht gesteld. Maar wacht even, dat was ik kats vergeten. Het duurt nog zes maanden voordat het trekken van Drees een aanvang neemt. Maar wat zie ik nu? Dan heb ik tijd zat. Da’s ‘t weekend van de Zwarte Cross. De ultieme weide van Drees. Vast en zeker toch? 


Lowell George | Thanks I'll Eat It Here | Twenty Million Things To Do | 1979


Geen opmerkingen:

Een reactie posten