donderdag 9 juli 2015

Column Hans Mellendijk | Het ei van Columbus


variaties qua kleur en vorm op hetzelfde thema


Het ei van Columbus | Hans Mellendijk | de Gelderlander | Editie Achterhoek,  9 juli 2015

Bij het binnenrijden van de stad, als ik de opvallende posters zie hangen, vraag ik me af: “Hef Dörkum alles wel op ‘n ri-j?” ‘20 op een rei’ staat er in deels blauw en deels rode letters op de rand van een geel ei. Het blauw en rood iets verschoven ten opzichte van elkaar. Kats van ‘t perceel zou je er van kunnen geraken en kleurendoof van het felle geel dat het ei vormt in de verder roze-magenta ‘umwelt’ van het affiche. “Paosen ha’w toch al ehad?”

Dichtregels in een Griekse tragedie denk ik later even, deel van een toneelstuk, koor of dans. Rei als meetlat, waterpas? Of gracht? Het breint maar door, om uiteindelijk biesterbanend te eindigen bij rei als dichterlijke verschrijving. We lezen rei maar horen ook en denken rij. Juist! En dat dan weer op het ei, de vorm van de binnenstad die Doetinchem zo typeert. Taalkundige en beeldende illusie alom. Een eindje verder lees ik in de onderste regel geel op roze dat het om buitenkunst gaat.

Het lokt me de auto uit om als wandelaar het ‘buiten’ verder te verkennen.
Viering van 20 jaar Kunstenaarsnetwerk Het Web is samen met de gemeente debet aan de kunstroute. Ik loop de route en het werkt; de stad openbaart zich anders. Dankzij 20 beelden op zuilen verspreid over de buitenrand van het ei worden historie, heden en toekomst in een fantastische vertelling> met elkaar verbonden.

Dan pats halverwege het ei, voorbij de Walmolen, zie ik aan de overkant van de Oude IJssel het licht.

Dé oplossing voor het centrum van Doetinchem is niet een uit de lucht gevallen kabelbaan van Varkensweide naar het ei. Maar het ei zelf. Daar openbaart zich het leven. Een mooiere wandeling door de stad had ik eigenlijk nog nooit gemaakt. Aan de overkant kleinschaliger activiteiten, zomers met een randje strand. De Bleek vooral zo laten, een groene weide met witte lakens. Om daarop af en toe verder te dromen of een illusie te vertonen. Doetinchem deelt de lakens uit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten