zaterdag 3 augustus 2013

Door Achterhoekse Ogen | Zomerhitte




Zomerhitte

In dat deel van mijn werkzame leven, toen ik in de Achterhoek kunst-en cultuur voor het onderwijs programmeerde, kwam het regelmatig voor dat ik op de maandagochtend het bed uit werd gebeld met een paniekerige stem aan de andere kant van de lijn. Een muzikant die voor een reeks concerten die dag de Achterhoekse jeugd zou vermaken of een theatermaker die voor een paar dagen zijn tenten kwam opzetten: ‘Of ik het wel goed had geregeld?’ Want ze konden het juiste adres niet vinden dat op het contract stond getypt. Waar ze moesten zijn hoefde ik dan al niet meer niet te vragen. Het stond toch echt duidelijk in de overeenkomst. Hengelo met de nadruk op G. Op (Gld.), Gelderland dus! Al bij het contracteren duidelijk doorgegeven. Het was  ver in de vorige eeuw toen TomTom nog bedacht moest worden. Want dan was de fout denk ik wel eerder bij de randstedeling ontdekt. Want zij maakten
steevast de fout door naar Hengelo (Ov.) te karren. Die met de O van Overijssel dus. Hemelsbreed zo’n zestig kilometer uit de richting.

Ik moest er in de hitte van deze zomer aandenken toen ik de zomerhit ‘Hengelo-o-o’ op internet voorbij zag flitsen. Een aanstekelijk zomers reggea nummer door Tukker-Surinamer Jeffrey Spalburg enthousiast neergezet. Een nummer dat de tropische Twentenaar vorig jaar al maakte voor zijn programma ‘Thuus’. Het werd regionaal regelmatig op de radio gedraaid, maar deed niet zo veel. Totdat dit jaar een videoclip op You Tube werd gezet. Toen ik het voor het eerst zag, dacht ik opnieuw met een misverstand van doen te hebben. In een omgeving van het moderne boerenbedrijf zien we de held op een trekker door het boerenland paraderen. Ik meen het landschap van Hengelo Gelderland te zien. Weids met coulissen her en der in de verte. Een kruiwagen wordt met mest beladen. In een luxe ligboxenstal flankeren swingende schaars geklede meisjes op hooibalen de in een fonkelblauwe overal gestoken Jeffrey. De boer is sexy, heden ten dage; met dank aan het tv-programma ‘Boer zoekt vrouw.’ Daags ervoor zag ik in een sterspot voor een boeren zuivelprodukt ook al jonge dames verleidelijk doen. De boer is puur natuur moeten we geloven. En vergeet niet paginacollega Irene van der Aart. Ze laat zich bij deze verontschuldigen vanaf haar vakantieadres te Frankrijk, ze zal pas volgende week met ‘Boer’ op haar vertrouwde plek staan.

Als ik beter naar de tekst van ‘Hengelo-o-o’ luister hoor ik in de intro een rare mengeling van Twents en Achterhoeks. Een regiolect van Oost-Nederland. Het Twentse ‘Ai verdan’, mengt zich met het Achterhoekse ‘Op de proemen kroepen’, ‘Vrouw Haverkamp’ met ‘Haeneg an’ en ‘Brommers kieken’ met ‘klootschieten’.

Waar regio- en citymarketeers voor veel geld met onduidelijke slagzinnen aankomen brengt de verzengende zomerhitte ons de zomerhit ‘Hengelo-o-o’, die zowel voor Twente als voor Achterhoek kan gelden. Goedkoper kun je het niet bedenken.


Hans Mellendijk | vandaag in de Gelderlander (ongeveer; zoek de verschillen, deze laatste versie vanaf mijn vakantieadres verstuurd heeft het vaste land helaas niet bereikt ; - )


Geen opmerkingen:

Een reactie posten