woensdag 9 februari 2022

DdA | Achterhoek Nieuws | DICHT | week 06



Eva is boos; ze las dat in haar woonplaats een man zichzelf in een snackbar betaste en nu moet ze haar kinderen met dat feit belasten, door ze te vertellen - dankzij deze man - dat zoiets dus gebeuren kan.


Vet

Wat bezielt de goddeloze

zichzelf en de cafetaria te bespelen?

Wat stuwt in hem de drang

gebrek aan onschuld uit te delen?

Door met zijn vuige handen,

strooiend in het openbaar,

niet alleen een gulp

maar poort tot donkerte te openen?

Mij te dwingen hun zuivere zicht

onherroepelijk te vertroebelen

door te zeggen dat ook hij

hier zomaar rond kan lopen?

Omdat met zijn ondergoed

- stof tot nadenken en waan -

tegelijk in neerwaarts treuren

kuis en rein zijn uitgedaan.

Mag ik drank om te vergeten

wat ze nog niet mogen weten?

Mag ik zwaar als snackbareten

onverteerbaar slechts in mij?

En dat zij nog onbevlekt zijn

en zouteloos vetvrij?

Mag ik morgen weer vertellen

en nu aanvullen met wijn,

dat echt de meesten mensen

zuiver goed pogen te zijn?

En dat een frietje om te vieren

dat het weekend is en feest

niet betastend aangetast heeft

wat steeds vrolijk is geweest?

Mag ik simpelweg kroketten?

Mag ik nuggets en patat?

Ze nog eventjes beletten?

Mag ik, mag ik dat?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten