dinsdag 26 januari 2021

Aubade (2)

Foto: © Marijke Schellekens


Ik werd 21 januari aangenaam verrast toen de HiPP-leden Louis Radstaak en Bert Scheuter een aubade brachten met gedichten van collegadichters uit de dichterscollectieven De Omsmeders en Kopwit.  Bij deze de bijdrage van Helma Snelooper: 


TRUI


het was koud

hij vroeg me of hij een trui mocht lenen

ze pasten geen van alle alleen die ene

die ging er net mee door

we zetten koers naar het landgoed en

hij liep voor


hij had oog voor alles onderweg

strengelend vlechtwerk stromende sappen bomen

hij wist hoe onder de grond het landschap ooit ontstond

dat vertelde hij me allemaal in zijn eerste moedertaal

hij richtte monumentjes op in de loop van zijn verhaal


voor zijn vrouw voor zijn zoon voor zijn vrienden

voor een ieder die zijn aandacht verdiende

ik dacht hij maakt alles bijzonder hoe hij

zingt vecht huilt bidt lacht werkt en bewondert


ontroerend goed dit eeuwig erbarmen

het vermogen rijkelijk te omarmen

dat grote hart de kunst van het leven

die is Hans op het lijf geschreven

en dat al zoveel jaar zeg maar tien maal zeven


ik had hem een veel ruimere trui moeten geven



Helma Snelooper


zie ook hier Kopwit 👉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten