maandag 24 augustus 2020

Heinz Hermann Polzer | 101

Drs. P - Heen en Weer (1973) 


Honderd en een jaar geleden werd in Thun, Heinz Hermann Polzer⇲ geboren
Bij zijn heengaan schreef Ivo de Wijs⇲ het hierna volgende gedicht:

DRS. RIP 

Een man vertrekt, ik doe hem uitgeleide 
Een stille man vertrekt en ik blijf hier 
Straks glijdt de veerpont naar de overzijde 
Van deze onheilspellende rivier 

De wind steekt op, het onweer wacht niet langer 
De bliksem flitst, de donder gaat tekeer 
En hij reist af: mijn vriend, de dichter-zanger 
De man van het befaamde Heen en Weer 
 
De veerman steekt zijn vaarboom in het water 
En jaagt de golven met zijn boot uiteen 
Die boot zal leeg zijn als hij terugkomt later 
Want deze schipper brengt alleen maar heen 

De nevel sluit zich en toch blijf ik kijken 
Een tovenaar verlaat ons dichtersland 
En nooit meer, nooit kan ik hem nog bereiken 
Hij blijft voor eeuwig aan de overkant 


Drs. P - Dodenrit  (1974)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten