maandag 9 maart 2020

Ondertussen bij BREEKijzer


Toelichting bij de expositie van Ton van Vliet

"De foto’s zijn gemaakt met een technische camera.
Als opname-materiaal heb ik gewoon fotopapier gebruikt.
Ik was nieuwsgierig hoe dat werkt.

Na een paar proefopnames wist ik het wel zo’n beetje.
Ik vond de sfeer mooi: nostalgisch, weemoedig, stil.
Een sfeer die terug gaat naar het begin van de fotografie.
En passend bij plaatjes die al heel lang sluimerden in mijn hoofd.

Zo werkt het bij mij wel vaker.
Jarenlang heb ik beelden in mijn hoofd. Soms probeer ik ze te maken, maar lukt het niet omdat ik de juiste techniek ervoor nog niet ontdekte.
Dit is weer zo’n reeks.

Naast het opname-materiaal pasten ook de mogelijkheden van de camera goed.
Ik kon spelen met het scherpstelvlak, doordat je met de technische camera de lens kunt draaien en kantelen. Het is heel anders dan met een normale camera. Zo kunnen de foto’s van voor tot achter scherp zijn, maar links en rechts onscherp, of boven en onder onscherp.

Het werken met deze camera is heel rustgevend. Niet snel.
Je kunt je opname niet meteen beoordelen.
De negatieven moeten eerst ontwikkeld worden, gescand en bewerkt.
En na elke acht opnames moest ik naar huis om de ‘films’ te verwisselen.
Je werkt daardoor heel geconcentreerd."

De opnames zijn gemaakt bij de Bekendelle in Winterswijk, de Byvanck in Beek, bij Enghuizen in Hummelo, in Vethuizen, De Heurne, het Montferland bij Zeddam en Stokkum, bij het Maatje in Gaanderen en net buiten Terborg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten