woensdag 18 december 2019

HEK herbezocht


Ter voorbereiding van het Sportclub Varsseveld Jubelboek, dat in 2024 dient te verschijnen bij het 100 jarig jubileum is een redactiegroep van drie personen geformeerd. Daar werd ik als vormgever, schrijver en buurman van de voorzitter ook voor gevraagd. Niet vanwege mijn overmatige grote kennis betreffende het edele balspel. Maar vanwege mijn andere kijk op de dingen, vermoed ik. Onder andere een herinnering, die een oud AKI-leraar Hans Ebeling Koning⇲ mij ooit enthousiast vertelde over die bewuste wedstrijd, die vooral in de historie van Sportclub Varsseveld⇲ nog generaties lang door werd verteld. De promotie wedstrijd in het oorlogsjaar 1944. Waarin Varsseveld tweemaal won van de oudste veldsportvereniging in Nederland  UD 1875⇲ uit Deventer. Eerst op sportpark Oberink met 5-3 en daarna in Deventer met 1-3. Ik heb op me genomen omdat verhaal boven water te krijgen. Daarbij indachtig het feit dat ik met nog een ander Varssevelder, en oud-AKI leerling Pieter-Jan Duitshof, in het staminee minstens eens in het jaar prettige herinnering uitwissel over de academiejaren. Over de AKI in het algemeen maar Hans in het bijzonder. Een gesprek dat dan steevast eindigt met: 'We zouden hem eens moeten opzoeken.'

Maar tja daar kwam het dan maar niet van. Gisteren was het dan eindelijk zover. Hans net gerevalideerd van een val bij het ophangen van een schilderij en zijn vrouw Annemieke stonden ons gisteren in het hoge Drentse noorden in Gasselte op te wachten. Het werd een zeer aangenaam weerzien waarin oude herinneringen aan de AKI-jaren werden opgehaald en de reis naar Varsseveld -waar de 13-jarige Hans de wedstrijd in 1944 als jonge puber en lid van de UD de nederlaag ervoer- kreeg meer inkleuring en de roemruchte wedstrijd werd nu ook eens vanuit het perspectief van Deventer bekeken. Daarna werd de prachtige tuin om het huis bewonderd waarin ik veel herkende uit zijn vele tekeningen en schilderijen.

Zie hier meer aaifoto's van de reis⇲
Zie hier meer HEK in Hans Ebeling Koning Klooit⇲


bladen uit HRK zwart wit | mei 2016 | Hans Ebeling Koning & Galerie AdK⇲

het eiland in de achtertuin

mispelboom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten