maandag 28 oktober 2019

Uit de tijd gekomen


Koppelkerk Bredevoort | 24-08-2018 | 25 jaar Boekenstad | Henk Visser

Ik sprak hem voor het laatst bij de opening van de expositie die mede door hem was georganiseerd en ingericht: BOOK-PAPER-SCISSORS⇲ met papierwerken in de Koppelkerk t.g.v. viering 25 jaar Boekenstad Bredevoort. Ik sprak hem voor het eerst via de telefoon omdat hij had gehoord dat de Stichting Eeuwig Erbarmen HUNTENKUNST (toen nog in de Houtkamphal te Doetinchem) wel zou kunnen openen. Dat zal eind vorige eeuw geweest zijn, even nagekeken, inderdaad in 1997. Daarna of wellicht al eerder in Bredevoort in zijn winkel. Zijn werk leerde ik pas veel later kennen in 2014, toen ik na een tip van Piet Post zijn atelier in Bredevoort bezocht om te kijken of hij de teksten voor ons Kunstwandelroute #project⇲  kon uitprinten. En dat kon, de 2e en 3e editie zijn bij hem uitgeprint. Zie hier⇲ en daar⇲ Na en tijdens het uitprinten telkens uitvoerig genieten van zijn eigen werk, de prachtige collages uit een andere gefantaseerde tijd, en vooral ook de gesprekken daarover.

Ik kwam er met een schok achter dat hij uit de tijd is gekomen toen ik de voorgaande Big Draw activiteiten van BREEKijzer in mijn blog doorfietste en ik bleef haken bij een link van Rinke Nijburg⇲  En daar met verbazing vol aanzwellend ongeloof de volgende drie blogberichten las.
Henk was iemand waarvan ik telkens dacht als ik zijn Bredevoortse atelier passeerde; daar moet ik nog eens weer op bezoek om uitgebreider mee te gaan praten. Het zal achteraf slechts zo'n acht keer zijn geweest, dat ik me heb kunnen laven aan zijn uitgebreide kunsthistorische kennis en medemenselijkheid. Hij laat prachtige herinneringen na en een schitterend oeuvre⇲ Vanmiddag wordt er afscheid genomen. Henk een goede reis!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten