dinsdag 22 oktober 2019

Ondertussen en binnenkort in de Achterhoek en Bocholt


Ein Deutsches Requiem, Johannes Brahms
Zondag 3, zaterdag 9 en zondag 10 november

Rob Vermeulen dirigent
Tiemo Wang bariton
Petra Frölich sopraan
Martje van Damme piano​

Een menselijk requiem
“Selig sind, die da Leid tragen, denn sie sollen getröstet werden”. Met deze woorden begint Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms. Heel anders dan in het geval van de Latijnse dodenmis begeleidt deze tekst niet de doden maar de levenden. Het is troostmuziek voor allen die een geliefde betreuren en bezorgd zijn om de eindigheid van hun eigen bestaan. Brahms vertelde de muzikaal leider van de kathedraal in Bremen dat hij het werk graag “een menselijk requiem” zou hebben genoemd.

Ontstaan
Hoe en wanneer Ein Deutsches Requiem gestalte begint te krijgen is niet met zekerheid vast te stellen, de eerste schetsen dateren al van 1856. Brahms voltooide de eerste drie delen in 1861 en wijdde zich in 1865, wellicht door het overlijden van zijn moeder, opnieuw aan datgene wat tenslotte zijn indrukwekkendste compositie zou worden.

Het werk bevat zestien korte teksten uit het Oude Testament, het Nieuwe Testament en de Apocriefe boeken. De keuze van teksten laat zien dat Brahms beschikte over een grondige Bijbelkennnis.

Piano
Oorspronkelijk is Ein Deutsches Requiem een werk voor koor, orkest en solisten. Op verzoek van zijn uitgever maakte Brahms een versie waarin het orkest vervangen is door de piano. Hierdoor ontstond een meer intieme compositie waarin tekst en het koor een prominentere rol hebben, de vocale lijnen helderder en de harmonieën herkenbaarder. Deze versie zal het Oost Nederlands Kamerkoor voor u ten gehore brengen.
Droevige muziek
Vreemd eigenlijk… Droevige muziek vinden wij vaak de mooiste muziek. Ook als je zelf niet droevig bent kan het heel fijn zijn om naar droevige muziek te luisteren. Het is een paradox waar bijna alle grote denkers over hebben geschreven. Wetenschappers hebben hier de volgende verklaring voor. De eerste is empathie; je luistert naar droevige muziek en verplaatst je in de stemming van de componist. Wat voelde hij toen hij het stuk componeerde? Een andere verklaring is dat het luisteren naar droevige muziek je er bewust van maakt dat je in staat bent om intense emoties te voelen. Je realiseert je weer hoe fijn het is dat je emotioneel kunt reageren, juist als je zelf niet verdrietig bent, dat je dan toch het “droeve” in de muziek kunt voelen. Dat kan je zelfs, hoe gek het misschien ook klinkt, heel blij maken!

Graag voeren wij u mee langs de weg van al deze verschillende emoties en hopen dat u zult genieten van deze fantastische muziek. Voel u verdrietig of voel u blij, maat laat u in ieder geval raken door onze uitvoering van een bijzonder werk in de koorliteratuur.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten