vrijdag 27 september 2019

Ondertussen in Aalten | reflecties op Maarten Rots' werk

Foto: © Hans Mellendijk | Reflectie op Maarten Rots' Untitled, Haarlem 2016, Inkjetprint Hahnemühle Photorag Bright White auf Dibond. | Kunsthaus Bocholt Artem@Artis⇲ 

Morgen en zondag het tweede en laatste weekend alweer van Septemberkunst⇲: de grensoverschrijdende atelierroute in Aalten, Bredevoort, Dinxperlo/Süderwick en Bocholt. Ik zag er vorige week zondagmiddag de schilderachtige abstracte fotografie van Maarten Rots⇲. Ik had de donderdag ervoor in Kunsthaus Bocholt⇲ al verwonderend gekeken naar bovenstaand werk⇲ en had me letterlijk tastend afgevraagd van welk materiaal het werk is gemaakt. De structuur van de textuur deed me denken aan de materieschilderijen van Antoni Tàpies Ik sprak hem erop aan, en wist vaag dat ik al eerder foto's van hem gezien had op 'tZand, toen het Poëziecentrum Nederland nog in Bredevoort resideerde. Een installatie met fotoprojecties. En ook dat hij Pim te Bokkel kende.


Maarten wist zich te herinneren dat ik toen ook al in een blog enthousiast op zijn werk had gereageerd.*) We hadden elkaar nooit eerder gesproken of gezien. Hij wist me ook te verrassen met de mededeling dat hij daags ervoor in Bredevoort in cultureel broedplaats de Koppelkerk, de Achterhoekse verzen⇲ had gekocht. Kortom een mooie samenloop van overdreven toevalligheden. 

Maarten Rots reflecteert op zijn werk

Maarten vertelde me zondag dat zijn huidige werk is ontstaan toen hij ging experimenteren met het fotograferen van reflecties in ramen op straat. Hetzelfde eigenlijk wat ik bij zijn werk Haarlem 2016 heb gedaan. Maar daar is sprake van een lichtvlek, een reflectie van een lichtspotje op het kunstwerk. Waardoor het lijkt alsof er een zon opkomt van achter een zandkleurige omheining. 

Het presenteren van zijn 'reflectiewerken' in lijsten werd wat problematisch omdat door het glas in de lijst een extra laag aan het beeld werd toegevoegd. Daarna ging hij zonder ingelijst glas werken en werd de textuur en papierkeuze bij zijn foto's nog belangrijker. Daardoor heeft het werk nog meer picturale uitstraling gekregen. Is het door de huid aaibaarder geworden. Hier⇲ meer van zijn kunstwerken uit de expositie in het oude Postkantoor van Aalten aan de Haartse weg. Kom dat zien! 

Het werk van Maarten blijft er langer hangen, wist hij me te melden. In de Koppelkerk te Bredevoort is het samenwerkingsproject Vice Versa met Verena Winter⇲ tentoongesteld.

Foto: © Hans Mellendijk Aalten | Oud Postkantoor | Expositie Maarten Rots

In een ideale wereld met onbeperkte budgetten had Maarten ook dit werk, hier boven, zonder lijst en glas gepresenteerd.


*) - uit de beginjaren van 'sMelssleMs' | 20-06-2011: "Zaterdag weer eens zo'n onverwachts moment van schoonheid beleefd. Onverwachts om dat ik het niet zocht. In het lokaal dat het SBK te Bredevoort gebruikt voor exposities, naast het Poëziecentrum Nederland. Ik zag er de poëzie van beeld en herinnering. Prachtig telkens in verschillende installaties tot leven gebracht door Maarten Rots. Een reis naar Bredevoort waard."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten