Het culturele seizoen Achterhoek 2019-20 verklaar ik bij deze voor geopend.
Het kan haast niets anders betekenen: dit weekend is in de Achterhoek het culturele seizoen 2019-20 van de Achterhoek daadwerkelijk geopend. Drie activiteiten maakte ik afgelopen weekend in levenden lijve mee.
Berna Bonekamp introduceert Jan Jenniskens.
Vrijdagmiddag in CIVON te Ulft als eerst de finissage van Salon des Arts van Kunstenaarscollectief BREEKijzer. Kunstkenner en oud-directeur van de Gruitpoort Jan Jenniskens hield een warme nabespreking betreffende de geëxposeerde werken.
v.l.n.r.: Hans Mellendijk, Theo Janssen, Thea Zweerink, Nolda Houwers, Ton van Vliet en Dinie Wikkerink.
Hans M., Theo J. en Hans S. ontmantelen de Salon des Arts.
Daags erna volgde zaterdag in Doetinchem de opening van de Herfstsalon, georganiseerd door het WEB. In de Kruisberg, de oude jeugdgevangenis, een rijksmonument dat twintig jaar heeft leeggestaan en waarvoor een projectontwikkelaar naar een nieuwe bestemming zoekt. Het kunstenaarsnetwerk kan er vooralsnog tot eind volgend jaar exposities en activiteiten organiseren.
Voorzitter van het Web, Els Simonetti introduceert de expositie en looft roerganger Henk Winkelman c.s. voor zijn inzet.
De zondag daarna was ik als klap op de vuurpijl in Ulft, nu in de DRU-Cultuurfabriek bij de presentatie van het boek Achterhoekse Stillevens.
Presentatie Achterhoekse Stillevens
Kunstenaar Louise te Poele (geboren in Winterswijk en opgegroeid in Lievelde) maakte van negen gemeenten in de Achterhoek een stilleven gebaseerd op hun rijke historie. De opdracht werd geïnitieerd en begeleid door Cultuur Oost en verstrekt in het kader van het Cultuur- en Erfgoedpact Achterhoek.
Het project leverde negen kleurrijke stillevens op. De composities bevatten objecten die verwijzen naar verhalen en tradities uit het verleden maar ook naar meer actuele bijzonderheden van deze gemeenten. De objecten - aangeleverd door burgemeesters, wethouders van cultuur, stadsarchieven, musea en inwoners - brengen per gemeente het specifieke karakter en de eigen identiteit in beeld. Tegelijkertijd brengt de serie als totaal de verbeelding op gang over de samenhang van deze gemeenten: natuur, textielindustrie, oorlogsverleden, eten en drinken zijn verbindende thema’s.
De hele collectie reisde als ‘visuele samenvatting’ van de Achterhoek langs de negen gemeenten: Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk. Onder leiding van Jelko Arts werden ze door schoolkinderen met hun grootouders bekeken en ontrafeld. Ook werden de werken tentoongesteld op het provinciehuis in Arnhem en bij het internationale perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Ze waren onderdeel van het afscheid van de Commissaris van de Koning en ze vormden het decor toen Louise te Poele de Gelderse Cultuurprijs in ontvangst nam. Er ontstond zelfs een tiende variant: een stilleven van de Achterhoek als totaal. Een vervolgopdracht van de Achterhoek Ambassadeurs.
De kleurrijke schilderijen zijn nu vastgelegd in een boek, met begeleidende teksten van Lotte Lentes. Het wordt uitgegeven door uitgeverij Hermans (Hengelo).
Schrijver, journalist Marcel Rözer bevraagt Louise te Poele over haar kunstwerken.
Pieter Roelofs⇲ hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst van het Rijksmuseum Amsterdam licht het begrip Stilleven toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten