Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert
Monnie Paashuis | De stem van blauw |
schilderijen en mixed media
Van maandag 26 november 2018 tot en met vrijdag
25 januari 2019
.
Waar: In
ICER Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer: Op de reguliere openingstijden van maadag
26 november 2018 t/m vrijdag 25 januari 2019; maandag t/m vrijdag 10:00-17:00
uur | Kerstvakantie 22 december 2018 – 6 januari 2019 gesloten.
Entree: gratis
voor bezoekers van de expositie, aanmelden bij de balie.
Monnie Paashuis | DE STEM
VAN BLAUW | ICER Giethal
De
inspiratiebron van Monnie Paashuis is de verscheidenheid aan werelden in en om
ons heen; het ontzagwekkende; de geestelijke wereld. Het ademloze; de ruimte en
de klank van de kosmos, het intieme; het mysterie in het grootste en het
minutieuze, het ritme, de richting, de textuur.
De samenhang er
tussen in, of daartussen, de verstandhouding en de bedoeling.
En daar staat
ze dan!
Klein en groots
omringt door de fysieke werkelijkheid en tegelijkertijd met een oneindige
verscheidenheid aan mogelijke innerlijke reacties op de werelden die ze
aantreft, van op-pop stemmingen tot gedragen door het hoogste.
Is ze zich
bewust van de boom in het zaadje? Ervaart ze de kiemkracht en de potentie?
Het allereerste
en het laatste woord?
Wie schildert
er eigenlijk? De angsthaas? De farao? De Horus valk of zijn er nog hogere
instanties betrokken? Op wie stemt ze zich af?
We kennen in de
kunsthistorie vele blauwen; het Matisse-blauw, het diep ultramarijn blauw van
Ives Klein, gepatenteerd als IKB International Klein Blue. Daar komt nu het
Paashuis-blauw bij. Haar familie kent de bijzondere kleur als Monnie-blauw. Blauw
is de kleur die met haar door het leven ging en gaat. Het blauw is echter
objectief en bovenpersoonlijk. Het aquamarijn, van over zee, en het met veel
moeite gewonnen, gemalen en geknede lapis lazuli en de gestookte en geoxideerde
synthetische variant.
Er waait een
gedachte door haar heen. Mag het blauw zijn? Wat wil het blauw?
En wat maakt
zij in ons wakker? Kan de schilder het voor zich laten spreken, kan ze
afstemmen of staat zij er tussen, gaat zij haar perken te buiten? Na anderhalf
jaar onderzoek, een eerste tussenstop en toegang voor wie even mee wil. Wie in
de toeschouwer kijkt?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten