donderdag 24 augustus 2017

DichterBij | Bart Chabot


Dichter en schrijver Bart Chabot draagt in de webserie DichterBij zijn gedicht Spui voor. 

Tijdens een theatertour tovert Bart Chabot allereerst zijn hotelkamer om tot een stukkie thuis.

Spui

ik kwam god tegen op het spui
hij maakte een verloren indruk
het spui zelf trouwens ook

even wisten we niet goed
wat we tegen elkaar moesten zeggen
we staarden naar de glimgebouwen
om ons heen
de theaters

een tram dreef de bocht door
er zweefde gevogelte in de lucht
en ongedierte: klein spul
van een afstandje zagen de gebroeders
hulshoff, ‘toonaangevend in
meubilair’, toe

– ik hou niet van theater – zei ik
om de haagse stilte te doorbreken
– ik hou van echt –

– niets is echt –
zijn stem klonk bits en bitter
en sprak van een vermoeidheid
die dateerde van voor
het ‘eerste begin’

ik keek omhoog
en inderdaad
de wolken hingen aan een touwtje
en de meeste sterren, erboven
zaten met schroeven en moeren
vast aan het firmament


DichterBij is een serie over eigentijdse Vlaamse en Nederlandse dichters. De filmpjes zijn bonbonnetjes met twee heerlijke smaken: een gedicht en een schets uit het dagelijks leven van de dichter. Smul ze!

Iedere zaterdag verschijnt er op dit VPRO Poëzie-kanaal een nieuwe aflevering van DichterBij. Abonneer je nu en je mist er niet een.

Alles over schrijvers, poëzie en literatuur bij de VPRO vind je op https://www.vpro.nl/boeken.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten