woensdag 2 november 2016

De Schilderijententoonstelling van Anna en Frans

Inrichting expo BREEKijzer, november, december 2016

Expositie Kunstenaarscollectief BREEKijzer November-December 2016.
Van 8 november 2016 tot en met 8 januari 2017

De Schilderijententoonstelling van Anna Carlier en Frans Venhorst

Twee leden van Kunstenaarscollectief BREEKijzer exposeren in November en December in de Giethal van ICER. Waar: In ICER Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.
Wanneer: op de reguliere openingstijden van dinsdag 8 november t/m zondag 8 januari 2016; dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | zaterdag en zondag 13:00-17:00 uur. Entree: gratis als alleen de expositie van BREEKijzer bezocht wordt: aanmelden bij de balie. 20 november, 25 en 26 december gesloten.

Anna Carlier laat expressieve portreten zien uit haar componistenserie, te zien zijn o.a. Béla Bartok, Robert en Clara Schumann, Franz Schubert, Modest Mussorgsky, Gustav Mahler, maar ook Fidel Castro en Erica Terpstra. Frans Venhorst laat zijn recente werk, de serie oktober 1 t/m 9, zien. Ruimtelijk werk op het platte vlak noemt hij zien reliëfs van verf en andere materialen die hij in zijn atelier tegenkwam.

Beide studeerden af op de A.K.I. de Enschedese Academie voor Beeldende Kunst. Venhorst studeerde in 1992 met ruimtelijk werk/tekenen en schilderen. “De opleiding heeft mijn ogen wel geopend, want sindsdien wist ik dat ik met kunst bezig wilde blijven.” Venhorst is een veelzijdig kunstenaar. Hij maakt schilderijen, collages, foto’s, meubeltjes en nog veel meer. Hij exposeerde al heel snel. ”In mijn tweede jaar op de academie verkocht ik al een object aan een docent.” vertelt Venhorst. ”Inmiddels weet ik al niet meer hoe vaak ik geëxposeerd heb, maar al heel vaak in ieder geval.” Vrijheid? ”Ik vind de vrijheid die ik heb als kunstenaar heel erg belangrijk,” zegt Venhorst. ”Je bent als kunstenaar eigen baas. Over je gedachten, je tijd, je materiaal. Ik maak in principe ook alleen werk dat ik zelf wil maken. Soms vragen mensen wel eens om iets te maken voor hen, maar dan wil ik er nog wel de vrije hand in hebben. Ik doe het dus wel, maar het moet dan wel in mijn straatje passen. Ik heb een eigen atelier in de achtertuin staan, daar is het heerlijk werken. Je hebt alle materialen bij de hand, je hoeft niet altijd alles op te ruimen en je kijkt over het platteland heen. Dan kan ik lekker van me afkijken.”

Anna studeerde in 1969 af. Samen met haar man Ben Jolink en haar zuster voerden ze een opdracht uit in de TH van Twente in het gebouw van Piet Blom richtten ze de bar in. Ook ging ze les geven aan het kreatief centrum in Hengelo. Samen me een vriendin begon ze een winkel in kuriosa en zelf ontworpen en gemaakte kleding. Na haar scheiding kwam ze terecht op ‘de Wervel’ opleiding voor kunstzinnige therapie in Driebergen. Ze koos voor een opleiding zelfontplooiing door middel van kunst, dansen, schilderen, boetseren, zelfexpressie enz. Ze pakte het schilderen weer op op een andere manier en ze begeleidt groepjes mensen met kreatieve activiteiten in haar werkcentrum te Doetinchem.


Frans Venhorst

Anna Carlier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten