V.I.V. -statue | Eind A18
Mo/nonument, Hans Mellendijk, de Gelderlander, 15 september 2016, edities Achterhoek
Het infostandje bij de paal met Romeinse helm, staat er niet meer, als ik op Open
Monumentendag het 'nonument' ruim voor sluitingstijd bereik. Want best wel
nieuwsgierig naar wat er over deze geschiedsvervalsing nog te melden valt. Het
korte termijn geheugen herinnert opeens de gemeenteauto die me net daarvoor 'integen' kwam
rijden. Er bleek te weinig belangstelling, daarom werd het maar eerder
opgehaald.
's Anderdaags is de opkomst bij de herplaatsing van de
gerestaureerde torenhaan op de Laurentiuskerk in het centrum van mijn dorp
beduidend groter. De haan op een paal is een heidens symbool, dat na de
kerstening werd overgenomen door de christelijke cultuur, als attribuut van de
apostel Petrus. "Een verwijzing naar diens verloochening van Jezus en zijn
berouw daarover", leert mij de begeleidende gids.
Van alle kanten loopt het centrum vol. Wat mengt zich in
deze gedeelde ruimte alles mooi door elkaar. Zij die vroeger op mijn Nederlands
hervormde school de openbare klapsigaren werden genoemd met die van de de gristelijk
nationalen die bij ons 'gerifverkeerd' heetten vanwege een fijnere christelijke
leer en die op hun beurt neerkeken op de vrijzinnige protestanten. Waar ik dan
eigenlijk via vaderskant toebehoorde, maar dat terzijde. Mooi toch maar weg, die
verstikkende verzuiling. Slim om alvorens tot de herplaatsing van de kerkhaan over
te gaan de diverse koren van het dorp concerten te laten geven. Dat helpt mooi de
variëteit aan uitingen. Smartlap, popsongs en gewijde muziek wisselden zich in
de omringende concertplekken af. Om samen in één groot slotakkoord het voor de
festiviteit hertaalde canon 'Le coq est mort' te laten herleven "De haan
omhoog ! Omhoog die HAAN!" Een nieuwe traditie lijkt geboren, afscheid van
de zomer het inluiden van de herfst door een eenheid in verscheidenheid dat het
dorp natuurlijk hoort te zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten