Jury: Joke Kok (voorzitter), Hans Mellendijk en Martin Ordelmans.
Dit is een plek
Een theatrale plek
Ik kan mij hier laten zien
En laten bekijken
Ik kan me hier verschuilen
Ik ben het publiek
Tot de zaallichten aangaan
We weten
niet, wie er
schuil gaan achter deze kunstwerken.Welke
passie er achter schuil gaat? Welk genot
eraan ontleend is ze te maken? Hoeveel
zweetdruppels het gekost heeft?
Hoeveel
plezier ermee gepaard ging? Of het
tijdverdrijven is, of een
manier om je verhalen te vertellen of om je
hoofd leeg te maken? Of het stof
eraf geblazen is omdat je kinderen nu echt vinden dat je het eens aan een
breder publiek moet laten zien? Of je met
een diepe zucht het schilderij in bubbeltjespapier hebt verpakt en onder je arm
geslagen met zekere spanning naar het Brewinc bent getogen? Of je ziet
dat er nog heel veel kan en je er echt nog niet bent. Of je er
trots op bent en er gelukkig van wordt?
Dit alles
gaat door de hoofden van deze jury en wat we voor ons zien is enkel het resultaat,
het object, zonder het verhaal er achter en dat beoordelen we. We maken onze
eigen verhalen, het kunstwerk heeft zeggingskracht of niet en waarom, waardoor
word je getriggerd? We hebben ons gebogen over techniek, vorm, inhoud en onze
vakkundige keuzes gemaakt.
De
genomineerden zijn:
85 Wilma Waalderbos | Zieuwent | Bal masqué
In dit sprankelende
portret zijn diverse technieken gecombineerd tot een harmonisch geheel. De
collage is als een masker over de transparante schildering gelegd. De twee
verschillende ogen en het omhoog geschoven onderste deel geven de gelaagdheid
van dit portret extra nadruk. Hier spreekt talent en durf uit.
Dit portret verdient
volgens de jury een lijst met passepartout om het maximaal tot zijn recht te
laten komen!
126 Herman Testerink | Aalten | Geluk
Is het moeder of staat
moeder hier symbool voor vader-en-moeder. Haar gezicht is ietwat mannelijk en stráált, zoals ook beide kinderen stralend
weergegeven staan. Een schilderij dat indruk maakt door het prachtige
kleurgebruik en de charmante naïeve manier waarop de figuren zijn weergegeven
zoals de beentjes van de jongen, de charme van de handen. De jury was
gecharmeerd van de speelsheid van dit familieportret.
42 Bennie Wisselink | Zelhem | IJsvogeltje voor haar nest
Een geniaal geschilderd
ijsvogeltje. Is het vogeltje voor het eerst uitgevlogen, zich nog even
verbazend over de weidsheid versus de veiligheid van het nestje? Met veel
liefde en aandacht en super gedetailleerd geschilderd. De jury is jaloers op de
focus en overgave waarmee deze mooie compositie van het ijsvogeltje
ongetwijfeld tot stand is gekomen.
10 Ada Fongers | Aalten | Neus in de wind
Ze valt op, dat fragiele
meisje op haar hoge sokkel, met haar zachte vriendelijke uitstraling. Een heel mooie
silhouet-lijn door het micro-pluizende materiaal …. is het vilt …..naaldviltwerk. Met zoveel detail en liefde gemaakt, zelfs haar ogen hebben oogleden
over een oogbal. Ondanks de fikse sokkel oogt deze door de kleur heel sereen en
de hoogte is perfect om het ranke van het meiske te benadrukken.
97 Marye Hermsen | Didam | Zebra
Hij komt naar je toe,
deze zebra, sterk in uitdrukking. De bijzondere kleurstelling maakt hem wat
vervreemdend en interessant. De uitsnede is verrassend: het smalle hoge kader
en de grafische streepstructuur versterken elkaar. Het schilderij is gelaagd,
er is meer gebeurd voor de zebra zijn plek heeft gevonden. Een levendig
schilderij in een gewaagde en bijzonder mooie kleurstelling.
125 Wilma Kempink | Aalten | Eik en beuk, onlosmakelijk met elkaar verbonden
Je voelt de zon schijnen
en je ruikt het bos in de lente. Een heel vlot en los gepenseeld stukje bos.
Het lijkt met het grootste gemak geschilderd. Een traditioneel schilderijtje
dat zich onderscheidt door het vastleggen van de goede sfeer. Gewoon erg mooi!
48 Gea Wissels | Dieren | Duitse bocht, windkracht 9
Je kijkt en je voelt de
deining van het schip op de golven. Hoe bijzonder is dat! Dat doet het scheef
plaatsen van de horizon, de okerachtige dreiging in de lucht, het opspattend
water. De maker heeft met zowel een schraalheid als vlotheid van schilderen in
een mooi kleurenpalet een fantastische momentopname neergezet.
59 Wim ter Horst | Aalten | Bronzen
beeldje
Een gouden gezicht…of
zijn het meer gezichten. Een suggestief portret. Door de prachtige belijning,
uitnodigend om met je vingers te volgen, is dit beeldje van alle zijden
interessant. Mooi gemodelleerd en gebruik gemaakt van structuurverschil. Complimenten.
86 Wilma Waalderbos | Zieuwent | Verwondering
De jury kon er niet
omheen, deze schildering pakt je al bij binnenkomst. Je voelt de verwondering
van de man die in de beweging is gevangen en met zijn blauwe ogen je aankijkt. Heel
treffend geschilderd met aandacht voor de uitdrukking en zeggingskracht. Een
gedurfde combinatie van lijntekening en structuurschildering en helderheid van
de figuur versus de rumoerige ondergrond. Deze maker weet wanneer hij zijn
kwast neer moet leggen. Een pakkend schilderij wat je niet loslaat.
55 Gerrit Graven | Winterwijk | 1942
Wat zit ze daar mooi, dit
meisje met haar prachtige geschilderde koppie, in het schilderij van Mondriaan.
Zit ze op de horizontaal of hangt ze er tegenaan? De schaduwpartij maakt het
spannend. Wat is de betekenis van de oranje sinaasappel in haar hand … Ze is uit
vroeger tijden met haar haarstrik in rood-wit-blauwe ‘Mondriaanstreepjes’. Intrigerend schilderij, je blijft er naar
kijken en je vindt het hoe langer hoe mooier.
Nummer 1 86 Verwondering
Nota Bene:
De titels waren niet altijd bekend tijdens de jurering. Persoonlijk vind ik dat jammer. De inhoud van het kunstwerk wil daardoor wel eens duidelijker worden. De namen van de makers werden pas na de uitslag bekend gemaakt. Wilma viel al eens eerder in de prijzen en kon sowieso niet bij de eerste drie. Herman won al tweemaal de publieksprijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten