maandag 8 februari 2016

La Mathilde schittert in alle toonaarden


Gisterenmiddag in het BorcHuus het Kulturhus van Varsseveld een schitterend concert bijgewoond van Mathilde Santing>. Ze bracht samen met pianist Marcus Olgers en gitarist Bastiaan Mulder het programma Both Sides Now. Het levenswerk en -verhaal van Joni Mitchell>, werd tussendoor sober verteld. En o zo schitterend ingetogen uitgevoerd en in een tonenbereik die Joni vermoed ik nooit zal kunnen evenaren. Zeker nu niet meer. Ik meende even uit Mathilde haar mond een toongenerator te horen, die van heel laag naar heel hoog en dan weer omlaag een song afsloot. Het heeft me in ieder geval met de neus op de feiten gedrukt dat ik een gat heb te dichten in mijn muziekverzameling. Ook opmerkelijk dat de geschiedenis zich herhaalt. Ooit het zal in 1982 geweest zijn kreeg ik Santing's eerste werk via een abonnement als kunstminnend lid van De Enschedese School> via de deurmat (Moderne Kunst per PTT) toegediend. Gisteren nam ik een aandeel in haar nog op te nemen cd met werk van Joni. De platenindustrie zit in een crisis, La Mathilde bedelde na afloop op charmante wijze het geld bijeen voor haar project Both Sides NowTsja, de tijden zijn veranderd. Zie ook Idiot-records>

Voor de liefhebbers: hier> wat foto's op Picasa (van René Arentsen en van ondergetekende).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten