donderdag 12 november 2015

Column | Hans Mellendijk | Dennen waren we



Dennen waren we | Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 12 november 2015.

Als je maar genoeg tijd van leven hebt dan wordt je vanzelf geschiedenis. Het overkomt me dit jaar tweemaal. Begin herfst een telefoontje uit Hilversum. Een researcher bezig met een programmaserie over de jaren 60, stuit googlend naar het verschijnsel luisterkorps op een column van mij, waarin ik het fenomeen van uitwisseling beschreef. Je adres kwam in het blad Hitweek op een lijst te staan van muziekliefhebbers die dan een afspraak met je konden maken om samen naar je langspeelplaatcollecie te luisteren. In mijn geval een leeg kippenhok dat als jeugdhonk, repetitieruimte dienst deed. Ik vertel de onderzoekster enthousiast over het initiatief en voordat ik het weet staat er een cameraploeg drie zestigers te filmen in een stoffig kippenhok irgendwo op Sinderen. Luisterend naar oude meuk en bladerend in vergeelde Hitweeks en fotoalbums. Dennen waren we, maar wel aardige dennen.

In de zomer een e-mailtje of ik mee wil werken aan een fotoboek dat op stapel staat over de jaren 65-85 uit de collectie Hugo Jaartsveld. Maar natuurlijk. En weldra struin ik in mijn eigen verleden en volgt een uitwisseling van gegevens en zet ik wat op papier over de periode dat ik samen met hem in de redactie van de roemruchte Anhangerschapbode zat. De beginjaren van Normaal, veertig jaar geleden. 

Dan zondag de langverwachte presentatie, het valt niet tegen. Een caleidoscopisch tijdsbeeld is door de samenstellers neergezet. In mooi zwart wit die de te jong gestorven fotograaf als geen ander beheerste zien we de Achterhoek wakker worden.

Ik bekijk het publiek in de overvolle zaal. Inderdaad, dennen waren we. Eiken zijn we geworden.

Later die middag op de terugweg naar huis zie ik de decemberverlichting in de Hamburgerstraat. Ik besef dat met het kloeke boek een tijd is beschreven waarin het niet nodig was om de kerstverlichting te duiden als Sfeervol Doetinchem. Dat was het ‘vaneigens’ al.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten