dinsdag 16 december 2014

Herma Kiek-Winkel uit de kast gekomen

 1999

 2000

 2001

2002

Sinds het tweede jaar dat we op 30 december met de reisclub (SEE YOU-tours) van de Stichting Eeuwig Erbarmen een stevige wandeling maken van zo'n 15 tot soms wel 20 kilometer siert de uitnodiging een met de muis geschilderde illustratie van Herma Kiek-Winkel. Het zou hier gaan om de Kilderse schilderes, van beroep secretaresse, die door het vele beeldschermwerken een muisarm kreeg. Aan bed gekluisterd, leek het erop dat ze haar verdienstelijke artistieke arbeid niet meer kon uitoefenen. Echter door een therapeutische behandeling bij Gouden Handen te 's-Heerenberg ontwikkelde ze een nieuwe schildertechniek. Aanvankelijk met de muis van haar hand later ook met de muis van haar computer. Sindsdien viert ze als nooit tevoren alom triomfen. Zo ging het verhaal.

Wat schetst mijn verbazing toen Bert Scheuter me onlangs op zijn webstee Beek en Es wist te melden dat we hier te maken hebben met een pseudoniem>

Hij weet dit te staven met een mooi overzicht van alle illustraties die in de 21 jaar (het eerste jaar niet meegeteld) gebruikt zijn. Drie missen er echter, ... 1999, 2000 en 2001. Dat was hem ook opgevallen.

Hij was vergeten dat ik de illustraties toen om organisatorische redenen had waargenomen. Ik herken de hampelige denneboompjes en het gebruik van filters. 

En natuurlijk wist ik dat we te maken hadden met een schuilnaam. Want de mystificatie was ooit wel bedacht door ons beide.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten