zaterdag 21 juni 2014

Door Achterhoekse Ogen | Familiepost

Vreden - Altes Rathaus

Familiepost - Hans Mellendijk vandaag in de Gelderlander edities Achterhoek

Sinds het besef dat we wezen waren geworden, na het uit de tijd komen van onze ouders werd de traditie geboren. In mei, soms pas juni, rondom de trouwdag van vader en moeder komt de familie bijelkaar. Ik en mijn drie zussen. Daags na de overwinning op Spanje laten we ons het gebak bij de koffie lekker smaken. De stemming komt er al behoorlijk in als mijn jongste (tweeling)-zus mijn 'tussenzus' (die tussen de jongste en oudste in dus) een envelop aanreikt.' Zeg ben je niet wat vergeten?' 'Wat ik?' 'Ja kiek d'r maor 's in.' Ze graait er met haar vingers een vel postzegels uit. Allemaal prachtig gekalligrafeerde enen, uit de vorige eeuw.  'Hé die kö'j nog mooi gebruken. Tiggenwoordegs gift 't alleen maor enen op de zegels!', roep ik haar toe als mijn zwager tussen neus en lippen -doelend op haar zuinigheid met vlijt- weet te melden dat hij de briefjes van honderd er maar voor de zekerheid heeft uitgehaald. De toon is door de koude kant gezet. Mijn zus weet te melden dat ze de enveloppen die ze met nieuwjaar aan ons had verstuurd uit de floribos van haar schoonmoeder heeft weten te redden. Daarmee de vrek in haar bevestigend. Het gesprek waaiert alle kanten op. Maar vooral naar de veranderingen bij Tante Pos. Dat met die nieuwe tarieven ''t ok niks gif'. 'I-j jo neet meer wet wa'j feitelek betaalt.' Dat het postagentschap ok weer geet verhuzen.' Ho lang duurt' t nog da'w naor Dörkum mot um de brieven te bestellen?' oppert mijn oudste zus.  Ik herinner me de slotbeelden van "Die andere Heimat", het onverwachte vervolg op de serie van Edgar Reitz, nu tegen de achtergrond van de 19e eeuw als honderduizenden Europeanen vanwege armoede besluiten de oversteek naar Brazilië te maken. Aan het eind de zoekende postbode die ter paard het laatste nieuws overzee komt brengen in het fictieve dorp Schabbach. Zou dat ons toekomstbeeld zijn, nu we steeds meer digitaal communiceren? Dan meldt de oudste dat we in Vreden worden verwacht. Daar wikkelt zich het programma af. De ortopedische schoenwinkel Wessels blijkt een klein museum te herbergen over grote schoenmaten. De eigenaar weet in smeuïg Nederlands verhalen te vertellen over zijn reizen naar de grote reuzen die van hem schoenen krijgt aangemeten. Een collectie van minatuurschoenen illustreren de geschiedenis van de schoenfabricage door de eeuwen heen. Na een pick-nick langs de Berkel wacht de volgende surprise; Das Deutsche Scherenschnittmuseum. Een werkelijk pracht verzameling kunstknipwerk, met veel werk uit Nederland maar ook de rest van de wereld is vertegenwoordigd. Van Postiljontijdperk tot een minutieus knipwerk dat Christo's megalomane inpakactie van de Berlijns Reichstag verbeeldt, uit de moderne tijd.

Dan zie ik opeens dat het vanmorgen allemaal voorspeld is. Ik zie een knipwerk gecomponeerd uit een vel postzegels uit de Crouwel-periode. Blauwe zegels van 10 cent, doormidden geknipt in een wonderschone lijnvoering vormen een pracht landschap. De dag kan niet meer kapot, met zo'n overdreven toevalligheid.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten