Evaluatie in ‘t kippenhok
Nadat
het Nederlandstalig vinylrepertoire grondig werd hergerubriceerd met een Top 100
oorspronkelijk en daarna met een Top 100 covers; een Europees getinte
verzameling met vertalingen uit het Duits, Engels, Frans, Grieks, Italiaans,
Spaans en het Zweeds. En hij daarna met een Franse verzameling chansons volgde en
daarna zelfs de Duitse schlager salonfähig maakte, kwam hij vorig jaar met het
Surivlaamse wereldrijk, daar waar de Schelde en de
Marowijne samenvloeiden, op de proppen. Ik schreef erover en maakte u
enthousiast. Toch wist de eigenzinnige compilateur me onlangs weer te verrassen.
Nu
met Vic’s Fabulous Fifties, 100 favorieten van Vic van de Reijt. De jaren vijftig. Verrassend omdat
ik eigenlijk Zuid-Europa, met Spaans, Italiaans, Grieks werk, had verwacht.
Ook nu weer
ligt een doeltreffende analyse van de muziektijdperken ten grondslag. Era’s laten
zich niet indelen in ronde getallen. “De Fifties lopen van 1955 tot 1962 en de
Sixties van 1963 tot 1974.” In ’55 brak de rock’n roll door. Dankzij of beter
ondanks Bill Haley, een blanke die het fenomeen van zwarte voorgangers jatte.
Iemand die de r&b-muziek in een up-tempo vercommercialiseerde voor witte
oren. Gelukkig kreeg men al snel een geloofwaardiger vertolker uit Tupelo. Elvis
Presley! The Beatles en Rolling Stones coverden in hun
beginjaren hun rock’n roll helden: Chuck Berry, Budy Holly, Little Richard en
Larry Williams. Pas als ene
Robert Zimmerman als Bob Dylan eigen repertoire gaat schrijven wordt een nieuw
muziektijdperk ingeluid. De Sixties eindigde uiteindelijk in de oliecrisis, en in
de nederlaag van het creatieve, langharige Nederlandse elftal dat verloor van de
gedisciplineerde Duitse Mannschaft.
Lang daarvoor op
het schoolplein was ik als tiener fout in de oorlog, die was ontstaan tussen
Elvis fans en de aanhangers van zijn Engelse navolger Cliff. In Vic’s
verzameling staat Richards beste nummer, dat een uitzondering vormt: Dynamite. Dat alsnog solliciteert naar
de Nobelprijs voor kort maar krachtig, 1 minuut 54! Helaas geen nummer van The
Shadows, Cliffs begeleidingsgroep. Maar wel mooie andere instrumentale nummers.
Het waren ook de jaren van de grote radio-orkesten en geniale arrangeurs. Het
instrumentale tijdperk dat bij mij pas in 1978 eindige met het prachtige
tekstlozenummer Evaluatie in ’t kippenhok,
van Ferdi Jolij op Normaals tweede LP, Ojadasawa.
Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 23 mei 2009
Wat een heerlijk nummer, Hans. Ik kende dit helemaal niet. Leve deze oorwurm, leve Normaal!
BeantwoordenVerwijderen