zaterdag 31 maart 2012

HAI, ... High



Hai, ... High

Verreikers verrijken de Nederlandse taal en de reikwijdte filosofeer ik als ik aan het eind van de Betuweroute de telescoophijskraan als een mechanische giraffe zeecontainers zie overladen. Dan zie ik de Hummer een eindje verderop geparkeerd. Ik herken de bestuurder uit duizenden. Jaren geleden had hij een puik idee, de nieuwe gemeenten konden af zonder raadzalen; door internet een achterhaald concept. “Moet je eens fysiek overleggen dan huur je daar een zaal voor af. Kom je ook nog eens onder het volk.” opperde hij toen profetisch ver voor het nieuwe werken werd uitgevonden. “Business is handel, regeren vooruitzien.” Hoor ik hem nog zeggen. “Lodewijk Johan Buttonville, zeg maar Lou.” Plots staat hij weer voor me de prakkiserend en praktiserende projectontwikkelaar. “Hé Melkendiek, ok in town. Hé moet je eens luisteren wat ik nu weer heb zitten prakkedenken.” 

Ik wil doorlopen, maar ben toch wel nieuwsgierig. “Je kent mijn lijfspreuk: Handel is business, vooruitzien regeren”. “Zie je die containers?” Ik knik ja. “Voor een prikkie gekocht in de havens van Rotterdam. Oud spul maar nog heel goed her te gebruiken voor een ander doel. Heel groen en duurzaam!” Lou ratelt door over hoe hij de discussies volgde over het afstoten van de zwembaden door de lokale overheden en eventuele nieuwbouw op centraler gelegen plekken. Op Facebook had hij het wilde plan gelezen van een bankmedewerker die de leegstaande kerken wilde inzetten, door ze 180 graden te draaien. De toren niet naar de de hemel reikend maar naar het middelpunt van de aarde. Zo zou het een pracht van een diepzeeduikoefeninrichting kunnen krijgen en het schip zou gewoon voor het baantjes trekken ingericht kunnen worden. Hij vond het allemaal te duur bedacht. 

“Nee, we moeten terug naar de basis, terug naar de beek!” Hij vertelt enthousiast over hoe men vroeger zonder enige verwarming zwemles kreeg in het ijskoude water van de Slinge, Berkel of Oude IJssel. “Niks mis mee!”. Lou schetst dat de hedendaagse zwemburgers te verwend zijn met hun glijbanen en tropische zwemparadijzen. Het kan allemaal veel goedkoper; geen gezeik iedereen rijk, iedereen zijn eigen zwembad in zijn achtertuin. Niet letterlijk maar minimaal binnen een straal van vijf kilometer ga ik kleine zwembaden realiseren, met behulp van aangepaste containers. Ik ga ze op maat maken zodat ze geschikt worden om ze in de beken te laten drijven alwaar ik ze vol laat lopen met water. Om enigszins aan de hedendaagse eisen te voldoen heb ik een systeem uitgedokterd waarbij mest ingezet wordt. Het biogas loopt door een ingenieus buizensysteem dat verhit wordt door zonne-energie. Gebakken lucht feitelijk, het kost allemaal niets.  

Daartoe heb ik Heated Air Incorparated opgericht zeg maar HAI, … High. Ik heb een prototype laten ontwikkelen die ik aanstaande zondag afmeer bij de Entinkbrug op de Slinge tussen Aalten en Varsseveld. “Kun je daar geen stukje aan wagen?”. Bij deze dus.

1 opmerking: