maandag 19 december 2011

Ondertussen in Winterswijk


Jurylid Aan het woord Achterhoek en trotse vader Wim van Til maakte gisteren de uitslag bekend. Lees hier meer> Lees ook het verslag> van Tim Pardijs wat mij betreft de werkelijke winnaar. Ik vond de verhalen nou niet je van het, wat magertjes eigenlijk. Of heb ik slecht geluisterd? Jammer dat je ze niet kunt nalezen, niet direct na afloop.  In ieder geval zou men eens moeten kijken of het niet verstandiger is om proza en poëzie te splitsen. Ik pleit hierbij voor twee prijzen. In de Gelderlander schreef André van Gessel over Tim: "Dat hij al regelmatig heeft gepubliceerd was goed te merken. Van de drie genomineerde schrijfproducten was zijn gedicht het meest evenwichtig, wat vorm en inhoud betrof. Bij beide verhalen was het jammer dat ze, na een goede aanzet, te veel werden uitgesponnen en verklaard. Iets wat juist aan de lezer kan worden overgelaten." In die slotsom kan ik me helemaal vinden. 


Naschrift: nu inmiddels de hyperlinken op de site van Aan het woord werken heb ik de nominaties kunnen lezen. En de eerlijkheid gebiedt dat dit een andere kijk oplevert dan op het eerste gehoor. De bijdragen zijn zeker niet magertjes. Maar mijn voorkeur blijft naar de poëzie gaan. Ook zou de organisatie er goed aan doen om het uitvoerige juryrapport voor de deelnemers in ieder geval te voorzien van namen. De eerste tien of veertig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten