maandag 19 december 2011

Door Achterhoekse Ogen | Echt namaak, alles onthecht



Echt namaak, alles onthecht
                 

                  

Zo rondom de Sinterklaasviering begint het. Ja, omstreeks pakjesavond bij het lezen van de zelf geknutselde gedichten. Versjes, eigenlijk namaakpoëzie. Ofschoon soms het niveau van een Annie M.G. Schmidt wordt gehaald. Maar dat is dan wel een uitzondering op de regel is mijn ervaring. Helemaal niet erg. Het gaat immers om het gebaar. Als het eeuwenoude feest achter de rug is barst de namaakgolf pas echt goed los, zag ik op de Kerstmarkt, alhier. Probeert men bij Sint Nicolaas nog zoveel mogelijk de mythe te bewaren door in principe nooit twee Sinterklazen te laten ontmoeten, bij de Kerstman is dat in het geheel niet het geval. Tig kerstmannen zag ik binnen vijf minuten her en der rondlopen. Okay. Ik wil niet overdrijven maar tocht zeker zes inclusief een groen exemplaar. Groen is wel het toppunt van het moderne -vergeef me het neologisme- kerstgebeuren. Ik ken geen feest dat energieverspilling hoger in het vaandel heeft staan. Maar zo verwonderlijk is de namaak natuurlijk ook weer niet. Omdat de Kerstman natuurlijk een namaak-Sinterklaas is. Daarom nemen we het blijkbaar niet zo nauw met de tradities. De Kerstman die we hier feitelijk nog helemaal niet zo lang kennen is de Amerikaanse versie van Sinterklaas die door Nederlandse kolonisten was meegenomen. Santa Claus werd hij genoemd een verbastering. Deze Santa Claus verdrong dankzij Hollywood en Coca Cola andere Europese varianten als de Duitse Weihnachtsmann of nog ouder de Finse Joulupukki die tijdens het joelfeest een rol speelde. In Groot-Brittannië heet hij Father Christmas, gelijk Père Noël in Frankrijk en Papá Noel in Spanje. Onthecht van de traditie, spoeden we ons in een zo’n onecht mogelijke wereld naar het einde toe. Ik doe er gretig aan mee. Slingers met engelenhaar guirlanderen door de kamer die gevuld wordt met de meest smakeloze kerstmuziek die je maar kunt voorstellen. Het is maar voor even, gelukkig.

Wat dat betreft ging de promotiecampagne ‘Ik geef je de Achterhoek’ van de regio Achterhoek op de vooravond van pakjesweekend helemaal mee in de trend. Trouwens ook niet verwonderlijk want de slogan ECHT Achterhoek was al geleend van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Nu pakten ze uit in een strak geregiseerde actie. Waarvoor hulde; regionale blikvangers werden in mum van tijd ingepakt. Echt namaak, want al veel eerder, veel beter en vele malen uitgevoerd door de inpakkunstenaar Christo. Maar ach ‘n kleinigheid hol i-j toch. Schrijnend ook de noodtweet die ik voorbij zag flitsen op m’n iPad: “... Met de kerst koop ik een fles wodka, doe de gordijnen dicht en ga twee dagen Donald Duck lezen en Duitse pornofilms kijken. Zin an!” Troosteloze sex, echt namaak.

Ja, laten we zwelgen in de plastic kerstbomen, de kunstsneeuw, nep-champagne en namaaksterren, om in 2012 onthecht en keihard te landen in de werkelijkheid van een nieuwe recessie. Echte feestdagen allemaal.


Hans Mellendijk, de Gelderlander, edities Achterhoek, 17 december 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten