dinsdag 13 juni 2023

DdA | Achterhoek Nieuws | DICHT | week 24

Helma volgt het spoor van een vergeten vrucht en vindt herinneringen.


Stekkebessen

kruisbes kruusdoorn stekkebes
knoezel klapbes kriestebieze
zoveel namen voor een vrucht
die vroeger overdadig
aan struiken zwaarbeladen
hoe was die smaak van toen

op de fiets naar Durkum
markt Odin Stadsboerin
het is te vroeg in het seizoen
toch zie ik ogen stralen
kruisbessenjam kruisbessentaart
hier gisten de verhalen

ik trap naar Doesburg 't Olde Ras
zo'n bes bevrijd van doorns
lichtgevend groen dooraderd
haartjes prikkelend op de tong
hoe 't klapte als 'ie opensprong
het proefde wrang weerbarstig

de tijd lijkt nog niet rijp
'k reis spoorslags door naar Toldijk
ooit zag ik de amalaki
een Indiaas eerbetoon
Shiva Vishnu Lakshmi Parvati
de heilige kruisbesboom

mijn vader op zijn knieën
werpt bessen in diepe schalen
mijn moeder draagt ronde bladen
stekkebessenlimonade
knoeper steikbeer kreuzebullem
kruloorn kroezel stekkebaeze

 

                                                Meer afleveringen van DICHT in het archief van Achterhoek Nieuws 👉 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten